Binđanje, ali u krevetu: novi trend u spavanju

Prespavljivanje vikenda
Datum objave: 26. 09. 2018.

Vjerujemo da je većina vas upoznata sa terminom “binge-watching”. Za one koji nisu, u našem prijevodu to znači maratonsko gledanje nekoliko epizoda omiljene serije zaredom (ili cijele sezone, za one prave maratonce).

Koliko god jedva čekali vikend da se konačno možete udobno smjestiti na kauč ili na omiljeni king madrac, ispeći kokice na maslacu, uzeti hladno pivo iz frižidera, i pritisnuti play, možda bi prije toga trebali razmisliti o novom “binge” trendu - onom koji uključuje maratonsko spavanje.

Maratonsko spavanje? Zvuči super, zar ne?

U današnjem užurbanom načinu života, nedostatak sna problem je s kojim se mnogi od nas susreću. Rijetki su sretnici koji uspiju mirno prespavati preporučenih sedam do osam sati svaku noć, a upravo toliko se preporuča za normalno funkcioniranje organizma.

Iako se mnogi poznati i uspješni pojedinci hvale kako im je dovoljno četiri do pet sati sna, nekima čak i manje, stručnjaci upozoravaju kako manjak sna ostavlja dugoročne negativne posljedice na zdravlje čovjeka - od porasta tjelesne težine do oslabljenog imunološkog sustava.

Je li maratonsko spavanje dobro za vaš organizam?

Vašem organizmu za najbolje funkcioniranje treba spavanje, u istoj mjeri kao što mu trebaju zrak, voda i hrana. Zamislite da ne unesete vodu u organizam tjedan dana. 

Sigurno ne bi bili baš puni energije, koncentracija bi Vam drastično pala, patili bi od promjena raspoloženja i slično. Kad je nedostatak sna u pitanju, stvari nisu puno drugačije.

Što je točno binge-spavanje?

Binge-spavanje (binge-sleeping) novi je trend u spavanju, a ideja takvog spavanja je da kroz vikend nadoknadite manjak sna.

I uistinu, vaše tijelo može nadoknaditi manjak sna koji se nakupio kroz naporan radni tjedan. Na primjer, ako ste spavali možda 5-6 sati po noći, tada ćete petkom ostati spavati duže, i do 10 sati, kako bi se vaše tijelo barem malo oporavilo od neispavanosti i koliko toliko vratilo u ravnotežu.

Ali to vrijedi samo do neke granice, jer takvo vikend nadoknađivanje izgubljenog sna kroz tjedan ne preporuča se na duge staze. 

Odnosno, ako na taj način pokušavate nadoknaditi zadnjih pet godina neprospavanih noći, teško ćete popraviti štetu koja je nastala u tom periodu.

Je li dobro prespavati cijeli vikend?

Radi cijeli tjedan, spavaj cijeli vikend vaš je životni moto? Ako je tako, tablete za glavobolju sigurno imate uvijek negdje pri ruci.

Najvažnije od svega je da pronađete neku ravnotežu. Znamo da zvuči kao nemoguća misija, no vrijedi probati - važe zdravlje je u pitanju, i psihičko i fizičko. To je jedina stvar koju vam nitko nikad ne može vratiti.

Probajte ići spavati i buditi se u približno isto vrijeme. Odaberite vrijeme za spavanje kada se osjećate umornima, kako se ne biste prevrtali u krevetu. Ako ste se dovoljno naspavali, ujutro bi se trebali moći probuditi i bez alarma.

Kada i ako imate priliku, uzmite kratak dnevni odmor u trajanju od 15 do 20 minuta, kako bi napunili baterije.

Pokušajte provesti barem pola sata dnevno na suncu. Izlaganjem sunčevoj svjetlosti oslobađa se hormon serotonin. Serotonin je hormon povezan sa poboljšanjem raspoloženja, hormon koji vam pomaže da se osjećate mirno i usredotočeno. A kada ste mirniji, ljepše ćete spavati.

Probajte provesti barem pola sata dnevno na suncu

Nemojte predugo spavati, pa čak ni vikendima. Koliko god binge-spavanje zvučalo privlačno, ako vam kronično fali sna, stručnjaci se slažu da to nije najbolja metoda. Što vam se više razlikuje raspored spavanja kroz tjedan od onog kroz vikend, na kraju ćete biti samo umorniji.

Odnosno, ako prespavate cijeli vikend, ustajanje u ponedjeljak ujutro biti će sve samo ne zabavno - ozbiljno ćete razmatrati opciju da se pokrijete poplunom po glavi i isključite mobitel.


Želimo vam lake noći i sretne snove! 


Kreveti za kvalitetan san