Trzaji i tikovi u snu: kada se trebate zabrinuti?

trzaji-u-snu-uzrok-izmorenosti-pospanosti-i-nesanice
Datum objave: 29. 01. 2016.

Znate li onaj osjećaj kada tonete u san i iznenada vas probudi nagli trzaj tijela? U nekim slučajevima to je bezazlena i uobičajena pojava, no može biti i ozbiljan poremećaj koji remeti kvalitetu sna.

Na prekrasnom ste vidikovcu. Priroda oko vas je predivna. Ptičice pjevaju.

Odjednom se spotaknete o kamen i počinjete padati niz liticu.

Prije nego dotaknete dno, naglo se budite uz kratki trzaj cijelog tijela.

Jesu li takvi iznenadni pokreti razlog za zabrinutost? Bez brige, nisu. 

Ovakvi trzaji su normalna nuspojava živopisnih snova.

No, kada se oni javljaju često i traju po nekoliko minuta to je već druga priča.

Kada su trzaji zdravstveni problem?

Česti nekontrolirani pokreti i savijanje rukama i nogama tijekom spavanja mogu značiti da patite od Sindroma periodičnog pokreta udovima.

Trzaji se obično javljaju tijekom prve polovice sna, svakih 20 do 40 sekundi i mogu trajati po nekoliko minuta ili sati. 

Osobe koje pate od ovog poremećaja često nisu ni svjesne da im ovi nekontrolirani pokreti ometaju san, pa se nerijetko bude umorni i razdražljivi. 

Što je uzrok trzaja u snu?

Trzaji i tikovi mogu biti uzrok prevelike razdražljivosti
Jedan od uzroka periodičnog pokreta udovima može biti i anemija
 

Znanstvenici još uvijek nisu otkrili pravi razlog zbog čega nastaje Sindrom periodičnog pokreta udovima, no neki od mogućih uzroka mogu biti:

  • pretjerani unos kofeina
  • uzimanje lijekova kao što su antidepresivi
  • poremećaj spavanja kao što je narkolepsija
  • metabolički poremećaji kao što su dijabetes i bolesti bubrega
  • poremećaj pažnje uz hiperaktivnost
  • niska razina željeza u krvi (anemija)

Ovaj poremećaj podjednako zahvaća muškarce i žene, a najčešće se javlja kod osoba starije životne dobi (65 godina).

Koji su simptomi?

Zbog sličnih simptoma, mnogi ovaj poremećaj uspoređuju sa Sindromom nemirnih nogu, no svaki se smatra zasebnim stanjem. 

Kod Sindroma nemirnih nogu često se javljaju neugodne senzacije u nogama kao što su mravinjanje, gmizanje, bockanje, grčenje i trnjenje, dok se kod periodičnog pokreta udovima ne pojavljuju nikakve popratne senzacije.

Periodični pokreti događaju se tijekom prve polovice sna i često su uzrok poremećaja spavanja, a isto tako remete miran san partnera.

Zbog toga se bolesnici često bude umorni, a kroz neko vrijeme nerijetko dolazi do depresije i tjeskobe. Sve zajedno negativno utječe na samu kvalitetu života i mogućnost obavljanja svakodnevnih aktivnosti.

Najčešći simptomi su:

  • konstantni trzaji u jednoj ili obje noge, a ponekad i u rukama
  • pokreti mogu uključivati i savijanje nožnog palca, koljena ili gležnja i trzanje kuka
  • konstantna izmorenost i pospanost
  • česta buđenja noću
  • razdražljivost i problemi u ponašanju

Zanimljivo je da oko 80 posto ljudi koji pate od Sindroma nemirnih nogu pati i od periodičnog pokreta udovima, pa nije toliko začuđujuće što se ta dva sindroma često “stavljaju u isti koš”.

Kako liječiti Sindrom periodičnog pokreta udovima?

Probajte se opustiti i smanjite stres
Za početak se probajte opustiti uz dobru masažu
 

Ovaj poremećaj se može liječiti na sličan način kao i Sindrom nemirnih nogu, a neke od najlakših prevencija koje bi mogli poduzeti su:

  • Smanjite unos kofeina. Ako ovaj poremećaj ne remeti vaš ili san vašeg partnera onda nemate potrebe za ozbiljnijim liječenjem. U tom slučaju smanjite unos kofeina, alkohola i nikotina. Zapamtite kako se kofein ne nalazi samo u kavi, već i u gaziranim sokovima, čajevima, čokoladama i energetskim pićima.
  • Smanjite stres. Razmislite o nekim vježbama opuštanja kao što su joga i meditacija ili se odlučite za masažu ili vruću kupku prije spavanja. Ako ste više rekreacijski tip osobe, otiđite u šetnju prirodom ili dogovorite druženje s prijateljima.
  • Povećajte unos željeza. Najbolji način za dodatnim unosom željeza je putem konzumacije namirnica bogatih željezom kao što su crveno meso, suho voće, zeleno lisnato povrće, morski plodovi, integralna pšenica i tako dalje. Ako uz ove namirnice unosite i veću količinu vitamina C bolje ćete i lakše apsorbirati željezo.

Ako su tikovi i trzaji tijekom noći česta pojava i remete vam miran san, svakako posjetite liječnika.

On će vam postaviti dijagnozu koja se temelji na skupu podataka kao što su osobni podaci, podaci o vašoj i obiteljskoj povijesti bolesti, rezultatima zdravstvenog pregleda i tako dalje. 

Na temelju rezultata propisat će vam odgovarajuće lijekove koji bi trebali ublažiti simptome ovog poremećaja.

A ako se ponekad znate trznuti u snu, ali mislite da to nije razlog za zabrinutost svejedno razmislite o dobrom madracu od memory pjene

Tako ćete osigurati kvalitetan san sebi i partneru bez obzira na vaša česta vrpoljenja :)

Pogledajte Happy Dreams madrace od pjene

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.