Početna Blog Odmah izbacite tablet i telefon prije spavanja. Evo zašto to nije dobro za djecu

Odmah izbacite tablet i telefon prije spavanja. Evo zašto to nije dobro za djecu

Djeci u pubertetu mijenja se tijelo baš kao i unutarnji sat. Kako prestaju biti djeca, tijelo se samo od sebe priprema na kasnije spavanje. Taj prirodni put vrlo lako mogu poremetiti telefon, tablet i televizor prije spavanja, sve što isijava plavo svjetlo.

Datum objave: 12.09.2017

Djeca danas premalo spavaju. Jednom kada postanu dovoljno veliki kako bi se održavali budnima jako ih je teško natjerati u krevet. A što su umorniji, to je teže.

Roditelji još veću muku muče s djecom koja ulaze u pubertet i tinejdžerima. Tada zapravo imaju toliko problema s njima da im se kasni odlazak u krevet čini potpuno nevažnim. 

No da bi dobro funkcionirali, djeci je do 13. godine potrebno 9 do 11 sati na dan dok je tinejdžerima od 14 do 17 godina potrebno 8 do 10 sati dnevno

Dovoljno sna omogućava djeci dovoljno energije, a školarci koji dovoljno spavaju imaju veću moć koncentracije, smireniji su i imaju bolje ocjene. 

Kako dijete koje misli da je veliko natjerati na raniji odlazak u krevet?

Prvo i osnovno - morate mu na neki način oduzeti tablet i telefon i odvojiti ga od svih ekrana koji emitiraju plavu svjetlost prije spavanja. 

Znamo, to je teško jer velika djeca u stanju su sate provesti tipkajući po telefonu. Da ne govorimo o svijetu igrica u koji uđu i koje su u stanju igrati svaki dan do u sitne noćne sate. 

Sadržaj koji tinejdžeri upijaju preko tableta i telefona, ako je bez nadzora jedna je stvar koja remeti san. No druga stvar koja remeti san je plavo svjetlo

Kako plavo svjetlo utječe na san?

Plavo svjetlo koje emitiraju elektronički uređaji odgađa proizvodnju melatonina (hormona spavanja) čime se poništava prirodni umor tj. priprema tijela na spavanje. 

Taj problem je veći za tinejdžere jer se njihov unutarnji sat sam prirodno pomiče u osjetljivo doba naglog rasta i divljanja hormona. Plavo svjetlo dodatno pomiče vrijeme za odlazak na spavanje  pa je tijelo dodatno zbunjeno. 

Plavo svjetlo je problematično zato što njegovi kratki valovi na razinu melatonina utječu više i jače od bilo kojeg drugog svjetla. Fluorescentno svjetlo baš kao i LED svjetlo imaju sličan efekt, ali ne tog intenziteta. 

U normalnim situacijama epifiza u mozgu počinje ispuštanje melatonina nekoliko sati prije odlaska na spavanje, a najviše ga ispušta sredinom noći.

Kada ljudi prije spavanja surfaju ili čitaju na svojim uređajima više vremena im je potrebno kako bi zaspali. Uz to, skraćuju si vrijeme provedeno u najvažnijim fazama sna - dubokom snu i REM snu. Manje vremena provedeno u tim fazama sna znači da se možete osjećati bezvoljno i umorno čak i nakon osam sati sna

Kako natjerati tinejdžera da se ostavi ekrana?

Malom djetetu koje je navučeno na tablet ili crtiće navečer možete ponuditi dostojnu zamjenu koju će voljeti: neku društvenu igru koju ćete zajedno igrati. Naviku gledanja crtića prije spavanja možete zamijeniti čitanjem priča za laku noć.

Teško da ćete te trikove primijeniti kod starijeg djeteta. Dobar savjet je preokrenuti raspored iskorištavanja slobodnog vremena. Naime, većina roditelja tjera djecu da uče nakon što su nešto pojeli i malo se odmorili poslije škole. Večer je tada slobodna za video igre, serije, filmove. 

Ako ostavite tinejdžera bez ekrana prije spavanja, možda se okrene čitanju - a ono uspavljuje
Ako ostavite tinejdžera bez ekrana prije spavanja, možda se okrene čitanju - a ono uspavljuje

 

A što kada bi djetetu preokrenuli raspored? Zapravo nije dobro raditi zadaću i učiti odmah nakon dolaska kući. 

U sedmom i osmom razredu osnovne škole, baš kao i u srednjoj školi tinejdžeri su ionako opterećeni. Kada se vrate kući treba im odmor od škole, a ne roditelji koji odmah nakon ručka žele da napišu zadaću.

Pustite dijete da se nakon škole odmori na svoj način uz svoj plavi ekran, a navečer uči. I ne brinite, večernje učenje je sasvim dobra stvar - mozak usvaja nova znanja baš tijekom sna. 

A ako to ne uspije - postoji doista praktično rješenje, barem za računalo i tablet: jednostavno promijenite wi-fi lozinku navečer.

Držimo vam dobre palčeve kako bi tinejdžerske godine prošle što brže i bezbolnije.  

Sviđa ti se tekst?

Prosurfaj kroz naš blog

Foto: verkeorg/Flickr.com