Kako stres može utjecati na spavanje

Datum objave: 23. 05. 2016.

Prema istraživanju koje je provelo Američko udruženje za psihologiju, 43 posto odraslih kaže kako ih stres drži budnima. Osobe koje su pod kroničnim i stalnim stresom izrazito s izložene riziku od pojave nesanice.

Stres je dio našeg svakodnevnog života.

I dok nam manja količina stresa pomaže da živimo u skladu s našim mogućnostima, da smo energični i budni, previše stresa može uzrokovati probleme.

Prekomjerni stres uzrok je nervoze i anksioznosti koji pak uzrokuju probleme sa spavanjem.

Kako prepoznati stres

Najčešći znakovi koji upućuju da smo pod prekomjernim stresom su: depresija, problemi sa spavanjem, napetost, anksioznost, česte pogreške i ozljede na poslu, slaba koncentracija, apatija i drugi.

Kada stres na taj način ruši našu kvalitetu života i osjećaj blagostanja nužno je nešto poduzeti, naučiti kako upravljati stresom i naspavati se.

Kako stres utječe na spavanje

  1. Drži nas budnima. Prema istraživanju koje je provelo Američko udruženje za psihologiju, 43 posto odraslih kažu da ih stres drži budnima. Osobe koje su pod kroničnim i stalnim stresom izrazito s izložene riziku od pojave nesanice - poremećaja spavanja koji će osobu u potpunosti lišiti noćnog sna.
  2. Smanjuje kvalitetu sna. Ne samo da stres krade vrijeme koje provedemo spavajući, već značajno smanjuje i kvalitetu sna. Prema već spomenutoj studiji 42 posto ljudi kaže kako se kada su pod stresom nikako ne uspijeva dobro odmoriti.
  3. Stvara začarani krug. Ako niste oprezni stres vas može uvući u začarani krug iz kojeg se teško izvući: ne možete spavati zbog stresa, a zatim ste zbog nedostataka sna još više pod stresom. Prema studiji Američkog udruženja za psihologiju, gotovo tri četvrtine odraslih koji zbog stresa ne mogu spavati, osjećaju porast anksioznosti u svakodnevnom životu.

Kako bolje upravljati stresom i naspavati se

  • Procijenite što je uzrok stresa. Prvi korak prema uspješnom upravljanju je stresom je otkrivanje njegovog uzroka. Dobro promotrite vaše fizičko stanje i svoje dnevne aktivnosti. Patite li od bolova? Jeste li preopterećeni na poslu? Nakon što pronađete uzrok stresa, možete poduzeti korake za njegovo smanjivanje.
  • Potražite podršku od bližnjih. Provođenje vremena s obitelji i prijateljima može značajno pomoći u borbi protiv stresa. Može biti korisno za vas i ako s bliskim ljudima podijelite što vas muči.
  • Vježbajte pozitivno razmišljanje. Ono što mislimo, način na koji mislimo, što očekujemo i što iz dana u dan sebi govorimo često određuje i način kako se osjećamo i kako se nosimo sa stresom. Možete naučiti kako promijeniti obrasce ponašanja koji stvaraju stres. Mnogo toga možete naučiti sami tako da postanete svjesni negativnih misli kojima potpirujete lošu sliku o sebi. Primjerice na poslu ste napravili jednu pogrešku, a u vašoj glavi se pojavljuje misao “Ništa ne mogu napraviti kako treba, ja sam predodređen za neuspjeh”. Takve misli nisu realne, no ako ih hranite one će vam uzeti dobar osjećaj sebe.

Pozitvno razmišljanje se može trenirati

 

  • Počnite vježbati. Tjelovježba može biti vaš ispušni ventil i pomoći smanjiti stres. Jedino pazite da vježbate minimalno dva sata prije spavanja, kako bi se vaša tjelesna temperatura vratila u normalu.
  • Počnite se zdravo hraniti. Brza hrana i rafinirani šećeri zbog svoje niske prehrambene vrijednosti i visoke kaloričnosti ostavljaju nas bez energije. Zdrava prehrana, manje šećera, kofeina i alkohola, mogu poboljšati zdravlje i smanjiti stres.
  • Delegirajte odgovornost. Ako imate previše obaveza i odgovornosti nađite način da ih delegirate. Pronalaženje vremena za sebe ključno je u borbi protiv stresa.
  • Držite se higijene spavanja. Pokušajte svaki dan ići na spavanje u isto vrijeme i buditi se u isto vrijeme. Držite se te rutine čak i tijekom vikenda i naučite tijelo kada je vrijeme za spavanje.
  • Stvorite dobru atmosferu za spavanje u spavaćoj sobi. Neka vaša soba bude hladna, tamna i tiha. To su uvjeti u kojima ćete se bolje naspavati i lakše drugi dan uhvatiti u koštac sa stresom.
  • Nabavite novi madrac. Istraživanje koje su proveli istraživači sa Sveučilišta Oklahoma je pokazalo kako postoji značajna veza između zdravlja i kvalitetnog spavanja i kvalitetnog, odnosno novog madraca. Uz to, studija koju je proveo Better Sleep Council, otkrila je kako je poboljšanje kvalitete sna na novim madracima povezano sa značajnim smanjenjem razine stresa.
  • Naspavajte se. Jedna od ključnih stvari u nošenju sa stresom je da se dobro naspavate.

Kada ste umorni, manje ste strpljivi i lakše se uznemirite, što može povećati stres.

Većini odraslih je potrebno 7-9 sati spavanja po noći i zato si pokušajte i vi osigurati potreban noćni san. Ako nikako u tome ne uspijevate konzultirajte se s liječnikom.

A možda vam pomogne i novi, udoban madrac ;)

Nađite madrac za dobar san