Početna Blog Umorni ste nakon 8 sati sna? Evo zašto...

Umorni ste nakon 8 sati san? Evo zašto...

Jeste li umorni nakon što ste cijelu noć prospavali dobro? Nakon osam sati sna osjećate se kao da vam je netko slamčicom izvukao energiju? Uzrok tog lošeg osjećaja je što niste prošli sve faze spavanja. 

Datum objave: 06.09.2017

Osam sati sna trebalo bi biti sasvim dovoljno kako bi se ujutro probudili puni energije i hrabro krenuli u dan.

No, u zadnje vrijeme osjećate se nekako loše nakon jutarnjeg buđenja. Kao da je netko sa slamčicom isisao svu energiju i poletnost koju bi trebali imati. 

Možda bi trebali spavati još više?

Spavanje zapravo nije tako jednostavno, iako ga tretiramo kao nešto dosadno i nebitno. To sa spavanjem i energijom nije dijeta i vaše tijelo nije baterija. 

Ako dulje spavate, nećete se još jače napuniti s energijom. Pa gdje je onda caka?

Kvaliteta nikad ne znači kvantiteta, pa to nije ni slučaj sa snom. Osim što vam treba kvalitetan madrac kako bi se dobro naspavali, treba vam i kvalitetan san. To ne znači da bi on trebao trajati točno osam sati.

Kvalitetan san koji doista može napuniti vašu bateriju tijekom noći znači da ste dobro prošli sve faze spavanja te kako niste dovoljno vremena proveli u dubokom snu

Umor nakon spavanja razlog #1: Niste prošli sve faze spavanja

Broj sati koji ste spavali više nije opravdanje za umor. Možete i kraće spavati, a kvalitetno proći sve cikluse tj. faze spavanja.

Jedan ciklus spavanja traje od 90 do 110 minuta, a razlikuje se od osobe do osobe. 

Ako vaš ciklus traje 90 minuta to znači da vam je za svih pet ciklusa potrebno 450 minuta što je sedam i pol sati sna. 

Pratite kako se budite i pokušajte otići na spavanje tako da odvrtite svih četiri ili pet faza. Pratite spavanje nekoliko dana i pokušajte odgonetnuti koliko traje jedna vaša faza.

Umor nakon spavanja razlog #2: Neuravnotežene faze sna

Kada spavamo prolazimo kroz pet faza sna, podijeljenih u dvije grupe: ne REM fazu sna i REM fazu sna.

  • U prvoj i drugoj fazi ulazimo u duboko opuštanje i lagan san.
  • U trećoj fazi spavamo duboko, mozak se odmara, a tijelo se aktivno regenerira.
  • U četvrtoj fazi, REM fazi, mozak je aktivan i sanja, a tijelo je mirno.

Kada prekinete bilo koju od ovih faza, ujutro se suočavate s umorom. Ili se tijelo nije stiglo do kraja odmoriti ili mozak.

Kako izgleda spavanje kada ne sanjamo: Ne-REM faza

Faza 1 - LAGANI SAN

Kada zatvorimo oči i namještamo se lagano tonemo u san, no u to vrijeme još nas je vrlo lako probuditi. Na početku spavanja naši su mišići prilično opušteni, a temperatura tijela lagano pada. To uspavljivanje traje nekih pet do 10 minuta. 

Faza 2 - lagani san

Nakon nekog vremena smanjuje se broj otkucaja srca, ali i temperatura tijela. Tijelo se priprema za dubok san. Taj dio spavanja traje oko 15 do 20 minuta, a polovicu noći provedemo u laganom snu. U toj fazi još vas može probuditi zavijanje pasa ili otvaranje vrata. 

Faza 3 - Kritični duboki san

Iz dubokog sna teško se probuditi. To je vrijeme u kojem se obavlja tijelo
 

U fazi dubokog sna mozak se polako isključuje i radi samo onoliko koliko je potrebno. U toj fazi disanje se usporava kao i otkucaji srca,  a snizuje se i tlak. U fazi dubokog sna događaju se sve one važne stvari s našim tijelom: dok mozak spava obnavlja se tkivo, izbacuju se mrtve stanice, grade se kosti i mišići i “puni se” imunitet.

Kako izgleda spavanje kada sanjamo: REM faza

U REM fazi mozak i tijelo mijenjaju uloge: mozak radi, a tijelo se odmara. Mozak u toj fazi usvaja informacije koje je čuo tijekom dana što osvježava neuronske veze
Oko 20 posto svog spavanja provedemo baš u toj, REM fazi. 

REM faza spavanja, baš kao i faza dubokog sna posljednje su na listi, a ako nisu odrađene do kraja - vrlo lako se možete probuditi umorni i nakon osam sati sna. 

3 načina kako se kvalitetno naspavati?

1. Izbacite kofein prije spavanja

Znamo da smo dosadni, ali kofein doista može uništiti vaš san. Zadnju šalicu kave prije spavanja popijte najmanje pet do osam sati prije no što ćete leći. I pokušajte tu popodnevnu kavu svesti na minimum - popijte pola šalice kave, a ne cijelu. Ili nađite adekvatnu zamjenu za kavu koja neće remetiti san. 

2. Pokušajte se zdravo hraniti

Baš kao što postoje pića od kojih ne možete zaspati, tako postoji i hrana od koje će biti teže zaspati. Teški i masni obroci, hrana puna šećera, obroci neposredno prije odlaska u krevet - sve to utječe na buđenje usred noći i na isprekidan san.

Zdrava prehrana znači i bolju probavu, pa kako bi bolje spavali bolje se hranite. Postoji hrana koja pospješuje spavanje jer sadrži sastojke uz koje se pospješuje proizvodnja melatonina: 

  • Piletina, puretina, jaja, sjemenke konoplje, lana i čije, bademi i banane sadrže triptofan - koji uspavljuje.
  • Orašasti plodovi, sjemenke, riba, grah, tamna čokolada, avokado i banane puni su magnezija. 
  • Suncokretove sjemenke, piletina i govedina sadrže selenij. 
  • Vitamin C nalazi se u citrusima i paprikama. 
  • Vitamin D dobivamo od sunca, ali i jedući losos. Skušu. Tunu 
  • Kalcij se nalazi u mliječnim proizvodima, ali u sezamovim sjemenkama, sardinama i kelju.
  • Omega 3 kiseline nalazimo u chia sjemenkama, lososu, orasima i u maslinovom ulju.
  • Prehrana mora biti uravnotežena, a rad našeg organizma doista ovisi o gorivu koje mu dajemo . Pa tako i san.

3) Spavaća soba koja je oaza mira

Spavaća soba mora biti mjesto mira, mjesto za opuštanje. Ona nikako ne bi smjela biti radna soba. 

Također, u toj sobi ne bi trebalo biti televizora ni bilo kakvih drugih elektroničkih uređaja

Boja zidova u spavaćoj sobi također bi trebala biti lijepih umirujućih boja. Provedeno je istraživanje koliko spavaju ljudi sa zidovima određene boje. 

Kako koja boja utječe na broj sati spavanja?
Plava  7:52
Žuta 7:40
Zelena 7:36
Srebrna 7:33
Narančasta 7:28
Crvena  6:58
Zlatna 6:43
Siva 6:12
Smeđa 6:05
Ljubičasta 5:56

Dobro odlučite drugi put kada bojate zidove sobe, možda ćete bolje spavati. 

Želimo vam miran san i ugodne snove. 

Madraci za miran san