Kada spavamo s našim se tijelom događaju neke doista lude stvari

Kada spavamo s našim se tijelom događaju neke doista lude stvari
Datum objave: 23. 11. 2016.

Nedostatak odmora može imati značajan utjecaj na hipokampus, područje mozga koje je uključeno u kreiranje memorije i konsolidacije. Iz tog razloga, spavanje igra vrlo važnu ulogu u učenju.

Ljudi potroše i do trećine života spavajući, a spavanje je, koliko god neki skeptični bili, ključno za naše zdravlje i normalno funkcioniranje.

Znamo da tijelu treba odmor i relaksacija za punjenje baterija kako bismo bili spremni za nove izazove.

Spavanje nam pomaže da imamo više energije kada se probudimo i poboljšava naše raspoloženje, no pravo je pitanje što se zapravo u našemu tijelu događa tijekom sna.

Istraživanja su ukazala je na niz razloga koji san je ključan za naše zdravlje.

Kada spavamo, mozak je sve samo neaktivan. Naime, tijekom spavanja, neuroni u mozgu rade gotovo jednako kao i za vrijeme budnosti.

Organizam je itekako aktivan

Onih preporučenih sedam do devet sati sna, koliko struka propisuje, kako bismo mogli normalno funkcionirati i nesmetano obnavljati svakodnevnu rutinu, nama se čine kao vrijeme u kojem naše tijelo potpuno miruje.

Međutim, naš organizam itekako je aktivan tijekom spavanja, što su potkrijepila mnoga istraživanja.

Naš je mozak, naime, aktivan kada spavamo, a istovremeno se u našem tijelu odvijaju određeni kemijski procesi bez kojih ne bismo mogli normalno funkcionirati.

Ako vas zanima što se točno s našim tijelom događa tijekom noći, ovih nekoliko redaka će vam to otkriti.

Naš organizam itekako je aktivan tijekom spavanja, što su potkrijepila mnoga istraživanja
Naš organizam itekako je aktivan tijekom spavanja, što su potkrijepila mnoga istraživanja

Donosimo odluke

Mozak može tijekom sna obraditi podatke i pripremiti ih za korištenje uz efikasno odlučivanje.

Nedavna studija objavljena u časopisu Current Biology otkrila je da mozak obrađuje složene podražaje tijekom spavanja, a koristi iste te podatke za donošenje odluka u budnom stanju. 

Istraživači su pitali sudionike da kategoriziraju izgovorene riječi koje su podijeljene u različite kategorije - riječi koje se odnose na životinje ili predmete te stvarne i izmišljene pojmove.

Kada je zadatak postao automatski, ispitanici su zamoljeni da i dalje odgovaraju, ali im je rečeno da, ako mogu, zaspu pošto su ležali u zamračenoj sobi.

Kada su ispitanici spavali, istraživači su počeli uvoditi nove riječi iz iste kategorije.

Uređaji za praćenje moždanih aktivnosti pokazali su da čak i kada su ispitanici su spavali, njihov mozak je nastavio pripremati motoričke funkcije za podizanje desne ili lijeve ruke na temelju značenja riječi koje su čuli.

Međutim, kada su se sudionici probudili, nisu imali sjećanje o tome koje riječi su čuli.

Tijelo je paralizirano, ali mozak je aktivan

Mozak osobe koja spava aktivniji je od osobe koja je budna i potrebna mu je veća količina kisika.

“Jedna od teorija nalaže da tijekom REM faze sna organiziramo misli i učimo, iako nitko ne shvaća zbog čega je mozak aktivan tijekom spavanja”, tvrdi doktor Alon Y. Avidan, profesor neurologije i voditelj Centra za poremećaje spavanja UCLA-a.

Mozak stvara i objedinjuje sjećanja

Dok smo u snu, mozak je zauzet formiranjem novih podataka te konsolidiranjem starijih i novih sjećanja tijekom oba spavanjaREM i non-REM.

Nedostatak odmora može imati značajan utjecaj na hipokampus, područje mozga koje je uključeno u kreiranje memorije i konsolidacije.

Iz tog razloga, spavanje igra vrlo važnu ulogu u učenju - to nam pomaže da se učvrste novi podaci.

"Naučili smo da je spavanje prije učenja pomaže u pripremi mozga za početnu formaciju sjećanja. A nakon toga je važno spavati nakon učenja kako bismo omogućili da nove informacije ostanu u arhitekturi mozga", kaže dr. Matthew Walker sa Sveučilišta Berkeley u Kaliforniji.

Nakon ovoga mnogi će studenti kampanjci razmisliti dvaput prije nego što cijelu noć provedu bez sna učeći za sljedeći ispit.

Mozak može tijekom sna obraditi podatke i pripremiti ih za korištenje uz efikasno odlučivanje
Mozak može tijekom sna obraditi podatke i pripremiti ih za korištenje uz efikasno odlučivanje

Učimo kako obavljati fizičke poslove

Mozak pohranjuje informacije u dugoročno pamćenje kroz nešto poznato kao vreteno spavanja kratkih moždanih valova kod jakih frekvencija koje se javljaju tijekom REM faze sna.

Ovaj proces može biti osobito koristan za pohranu podataka vezanih uz motorne zadatke, kao što su vožnja, igranje tenisa ili ples.

Ono što se događa tijekom REM faze je da mozak prenosi kratkoročna sjećanja pohranjena u motornom korteksu u temporalni režanj, gdje se pohranjuju dugoročne uspomene.

"Praksa tijekom sna je neophodna za kasnije izvedbe", smatra James B. Maas, znanstvenik na Sveučilištu Cornell te član Američkog udruženja psihologa.

Čistimo se od toksina

Čišćenje od toksina tijekom spavanja dopušta tijelu i mozgu da se obnove.

Osobe koje ne spavaju dobro imaju lošu filtraciju toksina, a stručnjaci smatraju da to objašnjava zbog čega osobe koji imaju problema sa spavanjem mogu biti mrzovoljne.

Kako bi izbjegli gomilanje toksina, stručnjaci preporučuju da ne večeramo kasno i da ne pijemo alkohol prije spavanja.

Čišćenje od toksina tijekom spavanja dopušta tijelu i mozgu da se obnove
Čišćenje od toksina tijekom spavanja dopušta tijelu i mozgu da se obnove

Obnavljamo imunološki sustav

Jedno istraživanje je pokazalo da tijelo osobe koja primi injekciju protiv gripe i ne naspava se, ne može stvoriti anti-tijela koja su nam potrebna da nas zaštite od gripe.

“Kad god primijetim da imam problema s respiratornim sistemom, odspavam barem deset sati. Ako imate kroničnih problema sa spavanjem, postoji mogućnost da se u vašem tijelu razvije infekcija koja vas je zahvatila”, tvrdi doktor Jordan Stern, osnivač i voditelj BlueSleep centra u New Yorku.

Obnavljaju se tjelesne stanice

Proces odmora ima pozitivan učinak na svu štetu koju naše tijelo pretrpi tijekom dana.

Ako se dovoljno ne naspavamo, sutra ćemo se vjerojatno osjećati kao da nas je netko pretukao.

A da se ne biste tako osjećali, odspavajte na novom Happy Dreams krevetu.

Kreveti za najbolji odmor