Zamračenom sobom do boljeg zdravlja i ljepšeg tena

tamna-soba-za-bolji-san-i-zdravlje
Datum objave: 11. 04. 2016.

Sve više istraživanja pokazuje kako različiti izvori svjetlosti u spavaćoj sobi negativno utječu na san, a time i na zdravlje. Razlog je manjak proizvodnje hormona melatonina, a zašto nam je toliko potreban saznajte u nastavku.

Jeste li se ikada probudili nekoliko minuta prije nego je zazvonio alarm?

Naravno da jeste! I pritom ste se sami sebi divili kako vaše tijelo radi kao švicarski sat.

To je zato što većina živih bića ima biološki (unutarnji) sat koji govori tijelu kada je vrijeme za spavanje, a kada je vrijeme za najveću aktivnost.

U prošlosti, kada je čovjek zaista živio usklađeno s ritmom prirode, naš unutrašnji sat doista je radio besprijekorno. Danas mu uvelike otežavamo rad, jer se izlažemo različitim izvorima svjetlosti tijekom noći i tijelu šaljemo zbunjujuće signale.

Naše tijelo proizvodi melatonin samo - u mraku!

Prije otkrića struje ljudi su odlazili u krevet kada se smračilo, a budili se s prvim zrakama sunca. To je bio prirodan bioritam koji bi i danas dobro funkcionirao kada bi isključili svu elektroniku oko sebe.

Možemo primijetiti kako se naš obrazac spavanja mijenja kada primjerice spavamo u kampu i kada smo prisiljeni prilagoditi se ritmu prirode. U kampu nam je prirodno ići spavati ranije i buditi se s prvim zrakama sunca.

Razlog zbog kojeg svjetlost toliko utječe na nas, leži u epifizi koja u našem tijelu naizmjenično luči hormone serotonin (hormon sreće) i melatonin (hormon spavanja).

I dok se melatonin proizvodi pri smanjenoj količini svjetlosti, tj. noću, njegova proizvodnja se smanjuje kako se počinjemo izlagati svjetlosti koja utječe na povećanu proizvodnju serotonina.

Da bi se oni pravilno izmjenjivali važna je i primjerena izloženost tijela svjetlosti i tami tijekom cijelog dana.

A pogađate, to danas rijetko tko uspijeva. Naše spavaće sobe su prepune raznih izvora svjetlosti, od monitora računala i TV-a, mobitela do elektroničkih budilica koje trepere i svjetlucaju. Ovakvo nam izlaganje svjetlosti remeti prirodne obrasce spavanja i štetno utječe na naše zdravlje.

Manjak melatonina opasan za zdravlje

Da bi bili zdravi i vitalni zamračite sobu dok spavate
Da bi bili zdravi i vitalni zamračite sobu dok spavate 

 

Zbog izlaganja neprirodnoj svjetlosti u našem se tijelu neuravnoteženo izlučuju melatonin i serotonin. Ova neuravnoteženost hormona radi štetu našem tijelu. Iako će mnogi odmahnuti rukom, ovo može biti jako opasno i štetno za naše zdravlje.

1. Manjak melatonina povećava šanse za razvoj raka

Znanstvenici su naime ustanovili kako postoji povezanost između manjka melatonina i povećanog rizika od tumora.

Na primjer, jedno desetogodišnje istraživanje pokazalo je kako su žene koje su bile izložene visokom intenzitetu svjetlosti tijekom spavanja imale 22 posto veće izglede za razvoj raka dojke od onih koje su spavale u potpunom mraku. Istraživači su okrivili manjak proizvodnje melatonina.  

Smatraju kako bi i slabi intenzitet svjetlosti kojim se ulično svjetlo probija kroz prozore mogao znatno smanjiti proizvodnju melatonina. A manjkom melatonina rak dojke je sve otporniji na tamoksifen, najpoznatiji i najrasprostranjeniji lijek protiv te bolesti.

Noćne smjene su isto veliki problem. Jedno istraživanje pokazalo je kako medicinske sestre koje rade u smjenama imaju veći rizik od raka dojke u odnosu na medicinske sestre koje rade samo u jutarnjim i popodnevnim smjenama.

2. Manjak melatonina ubrzava starenje

Melatonin također ima svojstva antioksidansa koji igra važnu ulogu u borbi protiv starenja. On sprječava nastanak bora, smanjuju staračke mrlje, ožiljke od akni, hidratiziraju kožu i odstranjuju mrtve stanice kože što čini vašu kožu mekšom i nježnijom.

Dakle ipak je za ljepotu važan san. I to ne bilo kakav san, nego san u potpunom mraku :)

3. Manja razina melatonina = povećani stres

Uz sve nabrojano, melatonin snižava i nivo kortizola - hormona stresa koji regulira količinu ostalih hormona u tijelu tako da ih ovisno o svojoj razini u krvi podiže ili spušta.

Da bi zaspali razina kortizola mora biti niska, pa se kod zdravih ljudi njegova razina drastično smanjuje iza 20 sati.

Isto tako višom razinom melatonina se povećava proizvodnja triptofana - aminokiseline koja ima umirujuće i opuštajuće djelovanje, ublažuje lagane oblike depresije, poboljšava spavanje i raspoloženje te pomaže kod poremećaja spavanja.

Za sve to, ponavljamo, važno se je ne izlagati svjetlosti.

4. Više svjetlosti i manje melatonina nas debljaju

Svjetlosti u sobi pridonosi debljanju tako što nas potiče da jedemo u kasnim noćnim satima. Zbog manjka melatonina koji bi nas trebao umiriti i uspavati, naše tijelo i organizam ne shvaćaju kako je noć pa često kasno navečer dobijemo neopisiv osjećaj gladi.

Koliko svjetlo ima utjecaj na debljanje pokazuje istraživanje u kojem su znanstvenici promatrali miševe. Oni koji su bili izloženi svjetlosti jeli su više i u kasnim noćnim satima, a oni koji su spavali u mraku nisu imali većih želja za hranom.

Uz to, manjak melatonina usporava metabolizam i navodi tijelo na smanjeno korištenje energije pa organizam sporije sagorijeva kalorije.

Također naše tijelo s vremenom postaje otporno na inzulin što može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema kao što su bolesti srca i krvožilnog sustava te dijabetesa.

Razina melatonina ovisi isključivo o mraku

Zanimljivo je kako razina melatonina u našem tijelu ne ovisi o količini dobivenog sna, već ovisi isključivo o mraku.

Čak i ako spavamo najdubljim snom, a soba je osvijetljena, proizvodnja i količina melatonina će biti drastično smanjena. A ako nas muči nesanica i stojimo u potpuno zamračenoj sobi razina melatonina će biti visoka.

Sva ova istraživanja ukazuju kako je bitno spavati u što tamnijoj sobi i prije spavanja izbjegavati emitiranje svjetlosti iz elektroničkih uređaja.

Zamračite sobu tako da ne vidite ni prst pred nosom
Zamračite sobu tako da ne vidite ni prst pred nosom

 

A da bi što bolje zatamnili sobu pokušajte:

  • staviti zastore na prozore
  • zatvoriti vrata sobe kako ne bi ulazila svjetlost iz hodnika (ako treba stavite i ručnik ispod vrata)
  • suzdržite se od korištenja tableta i mobitela u krevetu
  • isključite elektroničke uređaje barem sat vremena prije spavanja
  • prekrijte monitore televizora i računala krpom, dekom ili bilo kojim pokrivalom
  • ako soba još nije dovoljno tamna, nabavite masku za spavanje

Svi ovi savjeti su nevjerojatno jednostavni, ali će imati pozitivni utjecaj na vaše sveukupno zdravlje.

Kako bi se naoružali sa što više melatonina uz zamračenu sobu dobro će vam doći i kvalitetan madrac.

Ugodne snove želimo :)

budite zdravi uz kvalitetan madrac

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • happy-dreams.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Happy Dreams na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Happy Dreams je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Happy Dreams je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. 6Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Happy Dreams Web stranicama.

Slažem se s Uvjetima privatnosti (dostavna služba)

Slažem se s Uvjetima privatnosti (korisnički podaci)