Treba li nam uistinu 8 sati sna u komadu?

Treba li nam 8 sati sna u komadu
Datum objave: 08. 08. 2018.

Trener sportaša Nick Littlehales, bivši prodavač madraca objašnjava da ljudi ne trebaju spavati u komadu da bi se odmorili već u pet ciklusa po 90 min.

Ljudi bez sna ne mogu, a navike spavanja ovise od osobe do osobe.

San je važan za sve dobne skupine, no ne spavamo svi jednako dugo.

Novorođenčad spava čak 17 sati dnevno dok je odrasloj osobi dovoljno od šest do osam sati za normalno funkcioniranje. 

Mala djeca, naročito novorođenčad spava puno, no zbog hranjenja se bude svako malo pa spavaju u ciklusima.

Odrasli su naučeni na spavanje u komadu, no ustvari je način  na koji spavaju bebe kvalitetniji od spavanja u komadu.

Svi znamo da kada spavamo prolazmo kroz pet faza sna koje u prosjeku traju po 90 minuta.

Kroz 90 minuta ljudi od laganog sna dođu do faze dubokog spavanja i sanjaju i kroz noć prođu kroz nekoliko ciklusa 

Pet faza sna u 90 minuta

U prvoj fazi sna službeno još ne spavamo već se pripremamo za san i to traje desetak minuta.

Cijeli organizam se “smiruje” i usporava i jako lako se trgnemo iz sna.

Lagani san iz kojeg nas može prenuti pozivanje imena ili glasniji zvuk predstavlja drugu fazu sna.

U laganom snu provodimo 20% ciklusa sna

U toj fazi ljudi provode najviše vremena. Možda aktivnost se usporava, temperatura tijela smanjuje, a pokreti očiju se zaustavljaju. 

Treća faza sna predstavlja početak pravog, dubokog sna.

Potreban je prilično glasan zvuk ili poznati alarm da se probudimo iz ove faze.

U ovoj fazi mozak proizvodi delta valove, moždane valove najsporije frekvencije. 

U drugom dijelu dubokog sna ili četvrtoj fazi moždana aktivnost se povećava i počinjemo sanjati, no rijetko kada se snova iz te faze sjećamo.

U ovoj fazi tijelo se regenerira i u dubokom snu provodimo otprilike 20 posto vremena.

Nakon toga nakratko se opet vraćamo u fazu lakog sna i ulazimo u REM (Rapid Eye Movement) fazu, fazu najživljih snova.

Moždana aktivnost je najveća, ubrzava se rad srca, tijelo se paralizira a oči se ubrzano kreću lijevo-desno 50 do 60 puta u minuti.

U ovoj fazi provedemo otprilike 20 posto vremena, a osobe koje se probude u ovoj fazi sjetit će se cijelog sna.

Svih pet faza čine jedan ciklus sna, a između faza dolazi do kratkog razdoblja budnosti kojeg se većinom ne sjećamo jer sljedeći ciklus sna počinje ubrzo nakon prethodnog. 

Odraslima je dovoljno 5 ciklusa

Prema klasičnom poimanju sna i spavanja, odraslima se preporučuje otprilike 8 sati sna dnevno, iako neki mogu normalno funkcionirati sa 7 i manje sati sna. 

Poznati “trener za snove” Nick Littlehales preporučuje spavanje u ciklusima i tvrdi da je odraslima dovoljno 5 ciklusa od po 90 minuta da se kvalitetno naspavaju i da im se organizam regenerira. 

Spavanje u fetalnom položaju dobro je za kvalitetan san

5 ciklusa je 7,5 sati sna što ne odskače puno od klasičnih 8 sati, no Nick naglašava važnost ciklusa.

Njegove savjete koriste brojni sportaši kojima je pravilan oporavak bitan za performanse. 

U 5 ciklusa ubraja se i “popodnevni “ spavanac pa ako volite prileći nakon ručka ili posla, kroz noć bi vam trebalo biti dovoljno šest sati sna ili četiri ciklusa da biste normalno funkcionirali.  

Između ciklusa nije se potrebno buditi da bi iskoristili sve prednosti spavanja u ciklusima već prilagoditi vrijeme odlaska na spavanje vremenu buđenja.

Ako se morate probuditi u 06:30 ujutro i krenete na spavanje u 23 sata navečer, trebali biste se kvalitetno odmoriti. 

Osim pravovremenog odlaska na spavanje, za najbolje iskorištavanje spavanje u ciklusima, jedan ciklus (90 minuta) prije odlaska na spavanje potrebno je odvojiti se od svih uređaja koji nam plijene pažnju i emitiraju plavo svjetlo kao što su pametni telefoni, tableti i televizori.

To je bitno kako bismo se smirili i pripremiti tijelo i mozak za san.

Nick prosječnoj odrasloj osobi preporučuje 35 ciklusa sna tjedno što smatra idealnim. 28 ( šest sati sna dnevno) do 30 ciklusa tjedno je u redu, no sve manje od toga utječe na koncentraciju i performanse.
 

Osim ciklusa, za kvalitetan san potreban je i kvalitetan madrac

Provjerite našu ponudu

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.