Spavanje u krivo doba dana: kako se odmoriti uz noćni rad

rad-u-smjenama-nesanica
Datum objave: 16. 05. 2016.

Rad u smjenama je jedan od najčešćih razloga neispavanosti zbog koje dolazi i do sve više ozljeda na radu. Povezan je čak i s pojavom raka dojke i jajnika. Zato je važno dobro se naspavati.

Liječnici, vatrogasci, policajci, zaštitari, tvornički radnici…

To su samo neka od zanimanja čije je radno vrijeme od 0 do 24 i gdje je nužan rad u smjenama. No, takav rad često je zbog poremećenog obrasca spavanja udar na naše zdravlje.

Naime, noćnim radom poremeti se rad unutarnjeg biološkog sata, tj. “mehanizma” koji pokreće naše tijelo.

Iz tog razloga, imunitet našeg organizma opada, tijelo je manje sposobno boriti se protiv virusa i bakterija pa smo skloniji razviti kardiovaskularne, metaboličke i probavne poremećaje.

Novija istraživanja čak povezuju smjenski rad s pojavom raka dojke i jajnika.

Utjecaj smjenskog rada na biološki sat

Naše tijelo radi poput švicarskog sata upravo zbog unutarnjeg biološkog sata. To je zapravo cirkadijalni ritam organizma koji nam govori kada je vrijeme za spavanje, a kada za najveću aktivnost. A na rad biološkog sata utječe izmjena dana i noći.

Tako će se s prvim zrakama sunca smanjiti lučenje hormona spavanja melatonina, a sa zalaskom sunca će se lučenje ponovno povećati i bit ćemo spremni za dobar spavanac.

Zbog smjenskog rada često ne možemo zaspati kad bi trebali
Zbog smjenskog rada često ne možemo zaspati kad bi trebali

 

No ako radimo noćne smjene nije baš da možemo spavati kad nam to organizam ili zdrav razum govore. A slično se događa i s ranojutarnjim smjenama (popularno nazvanim i tvorničkim smjenama) koje počinju već od 6 sati ujutro, a završavaju se u 14 sati popodne. Poslije njih ćemo u podne često biti izmoreni, a po noći nećemo moći ni oka sklopiti.

Smjenski rad često dovodi do poremećaja spavanja

Osobe koje rade u smjenama u prosjeku spavaju i do četiri sata manje od prosječnog radnika.

U tih nekoliko sati sna, radnici ne mogu dobiti kvalitetan san i zbog toga su uvijek umorni i iscrpljeni. Takvo stanje može narušiti kvalitetu izvedbe rada pa često dolazi i do ozljeda na poslu.

No, ne mora svatko razviti poremećaj spavanja zbog smjenskog rada. Mnogi ljudi se samo u početku teže prilagođavaju noćnoj smjeni, pa teže i spavaju.Ali ako se i nakon nekoliko tjedana osjećate umorno i nikako da se naspavate, vjerojatno imate poremećaj spavanja.

Koji su simptomi i rizici od čestog smjenskog rada?

Ako radite cijeli tjedan u noćnoj smjeni logično je kako taj tjedan nećete dobro spavati. No, čim pređete na jutarnju ili podnevnu smjenu, spavanje bi se trebalo vratiti u normalu.

Kod nekih to nije slučaj i problemi sa spavanjem se nastavljaju bez obzira na završetak noćne smjene.

Neki od simptoma poremećaja spavanja koji se mogu pojaviti su:

Isto tako česte noćne smjene mogu povećati:

  • ozljede na radu
  • često uzimanje bolovanja
  • automobilske nesreće
  • povećano korištenje lijekova ili drugih supstanca za bolji san
  • česte infekcije, prehlade i gripe
  • rak dojke i prostate
  • visoku razinu kolesterola
  • srčane bolesti
  • debljanje

Kako ublažiti simptome noćnog rada?

Ne morate živjeti na kavama da bi bili odmorni
Da bi bili odmorni ne morate živjeti na kavama

 

  • Pridrijemajte tijekom pauze na radnom mjestu. Malo tko je u mogućnosti, no svakako probajte zadrijemati barem na 15 min tijekom pauze. I ovo malo odmora je dovoljno da se funkcije organizma vrate u normalu.
  • Nemojte sjedati za volan. Dogovorite prijevoz nakon noćne smjene ili krenite kući javnim prijevozom. Neispavanost je među glavnim uzrocima automobilskih nesreća.
  • Pridrijemajte prije posla. Ako možete, odspavajte neposredno prije odlaska na posao, no ne više od sat vremena. To je bolji odmor od podnevnog drijemanja.
  • Konzumirajte umjerene količine kofeina. Konzumirajte umjerene količine kofeina koje će vam dati dovoljnu količinu energije da ostanete budni i pozorni na radnom mjestu. To bi značilo jedna šalica kave ujutro i jedna tijekom pauze na radnom mjestu. Prestanite piti kavu pri kraju radnog vremena kako bi što lakše mogli zaspati kod kuće.
  • Izbjegavajte izlaganje suncu. Kod noćnog rada je dobro i odrijemati u podnevnim satima. No ne previše. Dovoljno je i do jedan sat odmora jer ćete u protivnom biti više umorniji nego ste bili na početku. Izbjegavajte izlaziti tijekom sunčanog dana ili nosite sunčane naočale.
  • Ukućani i prijatelji bi trebali imati razumijevanja. Obavijestite prijatelje da ćete raditi u noćnim satima tako da vas telefonskim razgovorima ne uznemiruju tijekom odmora. Isto tako ukućani bi trebali biti što tiši i izbjegavati dovoditi društvo.
  • Otiđite na terapiju svjetlom (fototerapija). Terapija svjetlom je terapija u kojoj ste izloženi umjetnom svjetlu. To umjetno svjetlo je slično prirodnoj svjetlosti, tj. vanjskoj koja potiče lučenje melatonina - hormona spavanja. Dokazano je da se na ovaj način može smanjiti depresija, poremećaj spavanja i smanjiti uzimanje lijekova protiv nesanice.
  • Uzmite melatonin kao dodatak prehrani. Melatonin (hormon spavanja) može se uzeti kao dodatak prehrani, a treba ga se uzeti dva-tri sata prije nego krenete na spavanje.

Rad u noćnim smjenama neki od nas ne mogu izbjeći, a vidljivo je kako stvara kaos u organizmu. Može izazvati dugoročnu štetu za zdravlje i povećati rizik od ozbiljnih bolesti kao što su rak jajnika i dojke.

Isto tako radnici koji rade u smjenama i spavaju u krivo doba dana mogu povećati rizik razvoja dijabetesa 2 i pretilosti. Neka istraživanja pokazuju da su i srčani udari češći kod radnika u noćnim smjenama.

Od velike je važnosti da se na bilo koji način probate dobro naspavati.

Naspavajte se uz dobar madrac

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • happy-dreams.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Happy Dreams na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Happy Dreams je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Happy Dreams je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. 6Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Happy Dreams Web stranicama.

Slažem se s Uvjetima privatnosti (dostavna služba)

Slažem se s Uvjetima privatnosti (korisnički podaci)