Znate li da je za loš san krivo plavo svjetlo?

plavo sjvetlo
Datum objave: 11. 07. 2018.

Ako u zadnje vrijeme sve teže tonete u san i lako se iz njega budite, glavni krivac je vjerojatno vaš smartphone.

Vrat vam se opet ukočio na kauču pred Tv-om, a nova epizoda najdraže serije već je pri kraju.

Ipak se spremate u krevet, koji je super udoban, no oči su odjednom širom otvorene.

Uzmete smartphone i malo skrolate po Instagramu, pa čitate najsvježije vijesti i nekako završite na YouTubeu gledajući smiješne videe s mačkama. 

Prene vas obavijest s Facebooka je netko objavio novi post u grupi, a sat prikazuje 03:11!

Budilica će zazvoniti za par sati, a san nikako ne dolazi.

Zašto ne možemo spavati?

Za kvalitetan san je osim pravog jastuka i madraca zaslužan hormon melatonin koji se proizvodi u epifizi.

Melatonin regulira procese u tijelu te je snažan antioksidans koji regenerira stanice i izgrađuje imunitet

Hormon melatonin i biološki sat osobe su usko povezani, odnosno, manje količine melatonina u tijelu poremećuju biološki sat osobe.

smatphone i tablet emitiraju plavo svjetlo

Ako ste se pitali zašto teže spavate u posljednjih nekoliko godina, krivac za to je vjerojatno vaš smartphone, tablet, laptop ili smart televizor (osim ako imate klince, tada se oprostite sa snom do osnovne škole).

Moderni ekrani emitiraju takozvano plavo svjetlo ili HEV - high-energy visible light. Ono je veoma korisno tijekom dana jer utječe na produktivnost, no navečer prije spavanja može vam poremetiti san.

Plava svjetlost utječe na proizvodnju hormona serotonina a ne melatonina što nas čini manje pospanima. 

Plava svjetlost i utjecaj na zdravlje

Plava svjetlost dio je vidljivog spektra sunčeve svjetlosti, a nalazi se u rasponu od 500 do 381 nano metara, odmah pokraj ultraljubičastih zraka. 

Ona nije u potpunosti štetna, štoviše, kroz dan ima nekoliko prednosti. 

Plava svjetlost, naročito prirodna, smanjuje pospanost tijekom dana, ubrzava vrijeme reakcije, podiže opreznost i pojačava razinu pozornosti osobe.

Te prednosti kroz dan nisu korisne noću, ali svejedno mnogi koriste smartphoneove tik pred spavanje.

Istraživanje sveučilišta iz Haife  je otkrilo da je plava svjetlost s ekrana kod mladih ljudi koji su mu bili izloženi od 21 do 23 sata:

teba izbjegavati ekrane u krevetu

Pojedinci koji intenzivno koriste ekrane navečer manje su pospani u večernjim satima, treba im dulje da zaspu, nemirnije spavaju i manje vremena provode u REM fazi sna.

Kako smanjiti utjecaj plavog svjetla?

Ako vama nedostaje kvalitetan san i odmor, možete smanjiti utjecaj plave svjetlosti na nekoliko načina: 

  • Stavite crvene žarulje u noćne lampice - zagasito crveno svjetlo najmanje utječe na promjenu u ritmu spavanja.
  • Omogućite si dovoljno sna kroz noć.
  • Izbjegavajte ekrane (smartphone, TV, e-čitač) dva do tri sata prije spavanja.
  • Pokušajte izbjegavati digitalne uređaje koji emitiraju plavu svjetlost u spavaćoj sobi.
  • Nosite naočale koje blokiraju plavo svjetlo ili aplikacije ako radite noću na uređajima koji emitiraju plavo svjetlo.
  • Iskoristite jarku dnevnu svjetlost tijekom dana kako biste bili budni po danu a spavali po noći.
  • Birajte rasvjetna tijela iz toplog spektra (žuto-narančaste nijanse) jer su najsličnije Suncu te pokušavajte izbjegavati hladna, intenzivno bijelu rasvjetu jer sadrži veliku količinu plave svjetlosti. 
  • Prehrana bogata karotoneidima ojačat će vaše oči pa će one prirodno blokirati određenu količinu plavog svjetla.
  • Odgoditi scrollanje po najdražim društvenim mrežama za jutro.

Nadamo se da ćete uspjeti “odviknuti se” od magične plave svjetlosti i lako utonuti u snove.

Ako je vrijeme za zamjenu jastuka i madraca, provjerite našu akcijsku ponudu, sigurno ćete lakše spavati ako uštedite ;).

KLIK DO AKCIJA

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.