Kako ostati budan tijekom umorne vožnje?

Kako ostati budan tijekom umorne vožnje?
Datum objave: 19. 10. 2016.

Kako bismo utjecali na smanjenje umora ili pospanosti tijekom vožnje, prije svega se preporučuje imati ugodnu atmosferu u vozilu. U tome mogu pomoći ležerni razgovori sa suputnicima, slušanje glazbe, promjena trase putovanja,...

Kada vozite automobil ili neko drugo motorno vozilo na velike udaljenosti, posebno noću, uobičajeno je da vas savlada umor i da želite malo odmoriti.

No, često vozači ne shvate ozbiljno signale koje im tijelo poručuje ili pak smatraju kako će uspjeti odvoziti željenu rutu do kraja, što nerijetko ima katastrofalne posljedice.

Radi se o opasnim situacijama u kakvim godišnje na cestama strada velik broj ljudi.

Pogotovo se to odnosi na ljetne mjesece kada su novinski stupci crne kronike puni tragičnih podataka kada vozači zaspe tijekom vožnje.

S time se ne bi trebalo igrati, stoga u nastavku donosimo nekoliko korisnih informacija što učiniti kada osjetite da vas je tijekom vožnje umor počeo nadvladavati.

Previše crnih brojki

Statistika kaže kako vozači koji zaspe tijekom vožnje godišnje u svijetu uzrokuju 1.550 smrti na cestama, 71.000 ozljeda i 12.5 milijardi američkih dolara štete.

Savjet prije svih drugih savjeta je da ne krećete na put umorni, no jasno je kako ritam suvremenog života ne može uvijek omogućiti svima takav luksuz.

Kako je svega nekoliko sekundi potrebno da se dogodi nešto što će nepovratno promijeniti nečije živote, evo nekoliko savjeta kako biste znali što činiti ako trebate voziti, a niste dovoljno naspavani?

Bez obzira na početni elan te želju za vožnjom ili putovanjem, umor se javlja u pravilu nakon dva sata vožnje, najčešće između drugog i sedmog sata vožnje, odnosno nakon prevezenih 200 do 500 kilometara.

Vozači koji zaspe tijekom vožnje godišnje u svijetu uzrokuju 1.550 smrti na cestama
Vozači koji zaspe tijekom vožnje godišnje u svijetu uzrokuju 1.550 smrti na cestama

Bockanje u očima - znak za spavanje

Zahtjevna cesta i složeni uvjeti u kojima vozimo bitno utječu na povećanje razine umora.

Umor se manifestira vrlo slično kod svih vozača; u početku se očituje u želji za spavanjem, javlja se bockanje u očima, osjećaj topline i kočenje vrata, ramena i ruku, slabi cirkulacija, trnu noge i javlja se bol u križima, a kapci se sklapaju.

Sve to može dovesti do polusvjesnog stanja, umanjene sposobnosti rasuđivanja i na koncu sna.

Najgora je, pak, posljedica umora da vozač zaspi za volanom, a tada se događaju tragedije.

Razgovor i glazba protiv sna

Kako bismo utjecali na smanjenje umora ili pospanosti tijekom vožnje, prije svega se preporučuje imati ugodnu atmosferu u vozilu.

U tome mogu pomoći ležerni razgovori sa suputnicima, slušanje glazbe te razne promjene koje se događaju tijekom vožnje kao što su promjena okoliša, trase putovanja, brzine vožnje i slično.

Uz to, pazite na provjetravanje vozila kako biste dobili što više svježega zraka, no nemojte pretjerati s hlađenjem.

Točno je kako ćete u toplijem ambijentu lakše utonuti u san, ali i prehladna atmosfera također neće biti previše dobra.

S vremena na vrijeme, osvježite se brisanjem lica i vrata vlažnim maramicama. To će vas svakako razbuditi.

Vjetar neka pirka

Vrlo je značajno odmarati se u primjerenim intervalima, praviti kraće odmore, osvježiti se te, dosta važno, razgibati se malo.

Uz to, svako malo otvorite prozor. Prohladan vjetar koji struji može pomoći da ne utonete u san.

Pazite samo da vas prejako ne napuše vjetar, te da vam vjetar ne ulazi jako u oči.

Kada napravite odmor u tijeku vožnje, hodanje i razgibavanje je korisnije nego sjedenje, ali ako sjedite, radite to u drugačijem položaju nego što sjedite u automobilu.

R​​​​​​razgovori sa suputnicima i slušanje glazbe uvelike mogu pomoći da ne zaspite tijekom vožnje 
R​​​​​​razgovori sa suputnicima i slušanje glazbe uvelike mogu pomoći da ne zaspite tijekom vožnje 

Bez teške hrane

Za vrijeme vožnje, ili ipak još bolje tijekom stanki, pametno je uzimati manje obroke lakoprobavljive hrane poput mliječnih proizvoda, voća i povrća te osvježavajućih napitaka (sokovi, čaj, kava).

Nipošto nemojte uzimati tešku hranu koja će vaše tijelo dodatno navesti na spavanje.

Kavu smo spomenuli, budući da se za razbuđivanje i smanjenje umora tijekom vožnje najčešće koristi crna kava.

Točno je da kava zbog kofeina, kao i čaj zbog teina, mogu kratkotrajno djelovati stimulirajuće na vozača i utjecati na povećanje budnosti, no ne treba pretjerivati.

Kava dakle da, ali ne u prevelikim količinama, jer treba znati da može u protivnom biti i kontraindikacija.

Od ostalih pića, preporučuju se voda, sokovi i primjerice ledeni čajevi.

Alkohol nipošto! Alkohol je nespojiv s vožnjom. Naime, osim što je zakonom zabranjeno, vozač pod utjecajem alkohola ima znatnih problema i s budnošću, osjeća pospanost, a ima i problema s održavanjem otvorenih očiju.

Kava da, ali ne u prevelikim količinama, jer u protivnom može biti i kontraindikacija
Kava da, ali ne u prevelikim količinama, jer u protivnom može biti i kontraindikacija

Trik sa žvakaćom gumom

Također, izbjegavajte šećer, ne onaj iz voća, već zaslađene proizvode.

Šećer, naime, uzrokuje reakciju našeg sustava koji rezultira pospanošću.

Što brže šećer unašamo u organizam, to je i njegov učinak jači.

Postoji jedan trik sa žvakaćom gumom koji su izmislili vozači kamiona.

Žvačite žvakaću gumu kako bi vaša usta bila zauzeta.

Tako ćete zaustaviti zijevanje, te istovremeno odgoditi drijemanje.

Još jedan “kamionski trik“ je da u lijevoj ruci držite neki predmet; telefon, novčanik ili čašu te istu ruku stavite van kroz prozor!

Oni koji su probali, kažu kako ćete se tako koncentrirati na čvrsto držanje te stvari što će spriječiti da zaspite.

Plus - svježi zrak i buka iz prometa bi vas dodatno trebala stimulirati da ostanete budnima.

Ne forsirajte vožnju

No, daleko najbolji savjet kojim ćete na vrijeme spriječiti nesreću je da - prekinete vožnju.

Ako postanete svjesni umora, ne forsirajte.

Skrenite na prikladno mjesto i odspavajte u vozilu.

Najdjelotvorniji način za suzbijanje prekomjernog umora je prekid vožnje i - miran san.

Miran san na novom jastuku kojeg možete imati tijekom svake vožnje.

Jastuk za spavanje u autulaugh

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.