Sve o noćnim morama: zašto nastaju i kako ih spriječiti

razlozi-nocnih-mora-posljedice-zdravlje
Datum objave: 02. 11. 2015.

Noćne more nisu rezervirane samo za djecu. S vremena na vrijeme gotovo svi doživimo užasne snove koji nas bude iz dubokog sna. Saznajte koji su glavni uzroci noćnih mora i kako ih se riješiti.

Znate se tijekom noći probuditi prestravljeni od uznemirujuće noćne more?

Mislite li kako ste jedina odrasla osoba koja ih ima? Vjerujte nam, niste.

Iako je istina kako se noćne more češće pojavljuju kod djece, u prosjeku oko 25 posto odrasle populacije pati od noćnih mora.

Ovaj podatak ne bi trebao nimalo začuditi s obzirom na to što smo stariji imamo i više problema s kojima se trebamo nositi.

To se odražava i na naše spavanje.

Što su noćne more?

Noćne more su prikaz onoga što nas brine u stvarnom životu. To su realistični i uznemirujući snovi koji izazivaju negativnu emocionalnu reakciju uma. Oni koji su pogođeni takvim snom bude se u stanju velikog stresa.

Najčešća noćna mora kod odraslih je padanje s velikih visina ili nemogućnost bježanja od neke opasnosti.

Znamo da nije ugodno sanjati takve snove, ali noćne more mogu biti veoma korisne za naš opstanak.

Mozak nam tako pokušava reći na koje probleme moramo obratiti veću pozornost. Zato ih nemojte ignorirati.

Što je uzrok noćnim morama?


Noćne more se češće javljaju u ranojutarnjim satima

 

Noćne more se javljaju u REM fazi sna. REM faza sna je zadnja faza u ciklusu spavanja koji se sastoji od pet različitih faza. Pred jutro je REM faza najdulja pa ćemo noćne more češće doživjeti u ranim jutarnjim satima. 

Kod odrasle populacije noćne more su često spontane, no također mogu biti uzrokovane različitim faktorima i poremećajima spavanja.

Glavni okidači noćnih mora:

  • Grickalice prije spavanja. Neki ljudi imaju noćne more nakon što imaju kasnonoćni obrok bogat ugljikohidratima. Oni ubrzavaju metabolizam i povećavaju aktivnost mozga.
     
  • Alergija na hranu. Nepoznata alergija na neku hranu može izazvati noćne more. Na primjer, ako jedete breskve, a niste svjesni kako imate alergijsku reakciju na njih, one mogu biti uzrok noćnih mora. Prestanete li ih jesti, prestat će i noćne more.
     
  • Konzumacija lijekova. Lijekovi poput antidepresiva i narkotika su često povezani s noćnim morama. No i lijekovi za snižavanje krvnog tlaka također mogu uzrokovati noćne more.
     
  • Nedostatak sna. Premalo sna može biti povezano s pojavom noćnih mora koje su često uzrok još slabijeg spavanja. U nekim slučajevima mogu dovesti do depresije i tjeskobe.
     
  • Poremećaji spavanja. Noćne more mogu biti uzrok određenih poremećaja spavanja kao što su apneja i sindrom nemirnih nogu. Ljudi kod kojih je u obitelji česta pojava noćnih mora će vjerojatnije doživljavati noćne more.
     
  • Nastavak naših misli tijekom dana. Noćne more se javljaju tijekom REM faze sna kad razmišljamo o problemima koje nas muče. Pošto često ignoriramo probleme koji nas zadese tijekom dana, snovi su vrijeme u kojem smo ih spremni obraditi i riješiti.

Kako noćne more utječu na zdravlje?


Konstantne noćne more mogu dovesti i do depresije

 

Noćne more mogu se brzo pretvoriti u nešto više od običnih loših snova kad imaju značajan utjecaj na zdravlje.

Osobe kod kojih se često javljaju noćne more mogu razviti depresiju, pa će osjetljivije i uzrujanije reagirati na njih što može potaknuti na još veće psihološke probleme.

Noćne more mogu utjecati na kvalitetu sna koja je povezana s bolestima srca, depresijom i pretilosti.

Iako ne postoji znanstveni dokaz povezanosti između smrti i noćnih mora, postoji genetska bolest koja se naziva “Sindrom iznenadne neočekivane smrti” (SUNDS).

Pogađa zdrave mlade ljude koji umiru u snu. Za vrijeme spavanja srce sporije radi, a kada doživimo noćnu moru ono počinje jače kucati. Tijelo u tom trenutku ne može pravilno regulirati rad srca pa dolazi do smrtonosnog grča.

Kako liječiti noćne more?


Najbojli način za pobijediti noćne more je stvoriti opuštenu atmosferu

 

Ako vam noćne more ometaju svakodnevni život, stvaraju stres i negativno raspoloženje, trebali bi utvrditi što je njihov uzrok kako bi mogli napraviti neke promjene.

Srećom, postoje koraci koje možete poduzeti kako bi smanjili učestalost svojih noćnih mora.

  • Redoviti raspored spavanja je jako važan. Pokušajte otići u krevet i buditi se otprilike u isto vrijeme.
     
  • Opustite se tjelovježbom, jogom ili meditacijom. One će ublažiti noćne more uzrokovane tjeskobom i stresom.
     
  • Stvorite opuštajuću atmosferu u spavaćoj sobi. Neka ona bude mirno mjesto namijenjeno samo za spavanje kako je ne bi povezali sa stresom.

Također, smanjite konzumaciju alkohola, kofeina i nikotina koji često poremete obrasce spavanja.

Ako vas noćne more muče svaku ili svaku drugu noć, bilo bi dobro da se obratite liječniku kako bi procijenio trebate li pomoć.

I da se napokon naspavate.

Postavi nam pitanje

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.