Ne možete spavati? Možda je problem u Facebooku!

drustvene-mreze-facebook-neispavanost
Datum objave: 01. 04. 2016.

Mobitel, društvene mreže i ubijanje vremena u krevetu idu ruku pod ruku. Najlakši su način za opuštanje, ali i za narušavanje kvalitetnog sna. Saznajte zašto i razmislite isplati li se nastaviti s tom lošom navikom.

Svi imamo neki mali ritual prije spavanja. I dok će jedni prije spavanja upaliti televiziju, drugi će se zavaliti u krevet uz dobru knjigu.

No većina će ipak prije nego ugasi noćnu svjetiljku još malo visjeti na mobitelu i švrljati po društvenim mrežama. Ako je to slučaj i kod vas, onda se više ne morate pitati zašto često provodite noćne sate iznervirani i budni u krevetu.

Naime, novija istraživanja su otkrila kako često korištenje društvenih mreža može biti uzrok neispavanosti i nesanice.

Tajna veza između društvenih mreža i nesanice

Postoje mnoga istraživanja koja jasno potvrđuju kako upotreba društvenih mreža negativno utječe na obrasce spavanja.

Na primjer, znanstvenici sa Sveučilišta u Pittsburgu objavili su rezultate prema kojima osobe koje odlaze na društvene mreže više od tri puta na dan imaju dvostruko veću vjerojatnost za razvijanje nekog tipa poremećaja spavanja.

A zašto? Tijekom tipičnog radnog tjedna provedemo čak 6,89 sati na Internetu, od kojih barem polovicu visimo na društvenim mrežama. Sudjelovanje u raspravama, lajkanja, gledanje slika i kućnih video uradaka naših prijatelja previše stimulira moždane vijuge i tako se povećava proizvodnja adrenalina.

Zapravo, provođenjem vremena na društvenim mrežama remetimo cirkadijalni ritam tijela koji govori tijelu kada je vrijeme za spavanje jer smo previše stimulirani da bi osjetili umor.

No to nije sve! Novije istraživanje Glorie Mark, profesorice na UCI Sveučilištu u Kaliforniji otišlo je korak dalje i proučavalo je povezanost društvenih mreža i nesanice iz sasvim drugog gledišta.

Mark je željela saznati kako nedostatak sna utječe na učestalost korištenja društvenih mreža, tj. boravimo li više na društvenim mrežama ako smo neispavani. I došla je do zanimljivih rezultata.

Tijek istraživanja

“Postoje mnoga istraživanja koja dokazuju kako računalna tehnologija utječe na san, a mi smo željeli otkriti nešto sasvim drugo. Kako zapravo duljina sna utječe na korištenje računalne tehnologije.”

Svakome od studenata je bio instaliran program koji je zabilježio upotrebu Facebooka
 Svakom studentu se zabilježilo vrijeme provedeno na Internetu

 

Kako bi pronašla poveznicu između nedostatka sna i povećanog korištenja društvenih mreža, tijekom 2014. godine u periodu od tjedan dana Gloria Mark pratila je upotrebu računala i telefona između 76 studenata na UCI Sveučilištu.

Svakome od studenata je na njihova računala, mobitele i ostale elektroničke uređaje instalirala program koji je zabilježio svaku prijavu na društvene mreže, pozive ili slanje SMS-ova. Isto tako, studenti su kroz dnevnike zapisivali obrasce spavanja, razinu stresa i produktivnost.

Nakon više od 1.720 sati bilježenja dobivenih podataka prof. Gloria je otkrila sljedeće:

  • studenti su u prosjeku spavali 7,9 sati
  • najkraće zabilježeno vrijeme spavanje bilo je 2,6 sata
  • najduže je spavao student koji je spavao čak 14 sati
  • većina studenata je tijekom vikenda dulje spavala (što znači da im je često nedostajalo sna)

Neispavanost i veća upotreba društvenih mreža

Gloria Mark je iz dobivenih podataka otkrila da kada manje spavamo to više vremena provodimo na društvenim mrežama.

Kroz razgovor s neispavanim studentima saznala je kako mnogi tijekom noći i nakon buđenja provjeravaju status na Facebooku, dok neki ne kažu kako ne mogu ići spavati ako nisu provjerili što ima novog kod online prijatelja. Izjavili su kako ne bi mogli zaspati znajući da su možda propustili neki važan događaj za kojeg bi tek ujutro saznali (što je prekasno).

Tijekom noći najviše volimo kratiti vrijeme na društvenim mrežama / Foto: www.parenthub.com.au
Tijekom noći najviše volimo kratiti vrijeme na društvenim mrežama

 

Isto tako neki od njih su izjavili kako im društvene mreže pomažu održati ih budnima tijekom dana. Kada osjete umor, društvene mreže ih mogu zabaviti u tolikoj mjeri da se razbude i tako dobiju potrebnu energiju za daljnji nastavak dana.

U prijevodu, kada smo na društvenim mrežama, u organizmu se događa nešto kao kada pojedete bombastičnu čokoladicu punu šećera od koje osjetite veliki nalet energije koji ubrzo nestane.

Začarani krug društvenih mreža i nesanice

“Zbog nedostatka sna skloniji smo raznim ometanjima”, rekla je Mark. “A ako ste ometeni, što ćete učiniti? Primit ćete mobitel u ruke i ići ćete na Facebook. To je jedan od najlakših načina za ubiti vrijeme.”

Do najvećeg problema dolazi kada se tijekom noći probudimo i iz dosade posegnemo za mobitelom ili tabletom koji se nalaze odmah pored naših glava do kad ponovno ne zaspimo. Svjetlost koju emitiraju elektronički uređaji smanjuju proizvodnju hormona melatonina - hormona spavanja, pa zapravo sami sebi otežavamo spavanje umjesto da ga olakšamo.

Dakle, zbog manjka sna češće visimo na društvenim mrežama, a zbog društvenih mreža teže zaspimo. To je jedan začarani krug iz kojeg možete izaći. Ako odlučite :)

Umjesto mobitela nabavite kvalitetnu budilicu
Umjesto mobitela nabavite kvalitetnu budilicu

 

Isključite se iz digitalnog svijeta, naročito u večernjim satima kad se približava vrijeme za spavanje. Monitore i ekrane prekrijte nekim pokrivačem, a umjesto namještanja alarma na mobitelu, nabavite pravu budilicu.

Jednom kad se ušuškate u krevet počinje vrijeme samo za vas i nema mjesta za druge.

Ipak je kvalitetan san važniji od novih statusa ljudi koje zapravo niti ne poznajete ;)

zaviri u našu ponudu madraca :)

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.