Je li loš san kriv što se debljate?

spavanje-debljina
Datum objave: 19. 10. 2015.

Kvalitetan san je česta tema časopisa o dijetama, a možda ste čak čuli kako uz dovoljno sna možete i smršavjeti. Ne radi se o tome kako ćete spavajući mršavjeti, već kako ćete se debljati ako nećete dovoljno spavati.

Može li nedostatak sna biti uzrok vašeg debljanja?

Zamislite sljedeću situaciju.

Na poslu ste i spava vam se. I to jako.

Za brzo punjenje baterija posežete za (još jednom) šalicom kave ili nečim slatkim. To vas brzo pušta i na povratku s posla tako ste umorni da jedva čekate da se bacite u krevet.

Na kraj pameti vam nije da sada idete nešto kuhati pa stajete u restoranu brze hrane i uzimate nešto za van. Ili naručujete dostavu od kuće.

Ubrzo shvatite i kako ste preumorni za odlazak u teretanu pa danas preskačete. Sami sebi lažete kako ćete ići sutra.

Na kraju dana kada je vrijeme za odlazak na spavanje, uopće vam se ne spava.

Previše kave, šećera i nedostatak tjelesne aktivnosti nedaju vam da idete normalno spavati iako ste premoreni, a kada sutra dođete na posao opet ćete biti pospani.

I to je začarani krug koji može sabotirati vaš struk i vaše zdravlje.


Preumorni ste za kuhanje pa hranu naručujete
 

Kako smo rekli na početku, taj začarani krug počinje dosta nevino. Nedostaje vam energije i posežete za čokoladicom, čipsom ili kavom.

Kratkoročno - vi jeste pobijedili pospanost.

Dugoročno - loš izbor hrane u kombinaciji s nedostatkom tjelesne aktivnosti stvaraju uvjeta za daljnje povećanje težine i loše spavanje.

Koja je veza između spavanja i debljanja?

Važnost kvalitetnog sna je obavezna tema knjiga i časopisa na temu zdravlja i održavanje idealne tjelesne težine. Možda ste čak čuli kako uz dovoljno sna možete i smršavjeti.

I to je na neki način istina.

Ne radi se toliko o tome da ćete spavajući mršavjeti, koliko o tome da ćete se debljati ukoliko nećete dovoljno spavati.

I to zato jer vaš metabolizam neće normalno funkcionirati.

U prosjeku, treba nam oko 7,5 sati kvalitetnog noćnog sna.

Ako toliko u prosjeku i spavate, dodatnih pola sata neće vam pomoći da počnete gubiti na težini.

No, ako spavate prosječno pet sati i počnete spavati sedam sati, moguće je da ćete početi gubiti na težini.

Za taj proces ključna su dva hormona: grelin i leptin.

Grelin je takozvani hormon apetita koji vam govori kada jesti. Ako ste neispavani, tijelo proizvodi veće količine tog hormona i vi ste sve gladniji.


Više grelina + manje leptina = debljanje
 

Leptin je hormon sitosti i on tijelu govori kada su njegove potrebe za energijom podmirene.

Neispavani organizam proizvodi manje količine leptina tako da stalno osjećamo glad.

Kao rezultat neispavanosti imamo sljedeću situaciiju: više grelina + manje leptina = debljanje.

Kako se dobro naspavati?

Moguće je san učiniti saveznikom vitke linije i zdravlja i to na vrlo jednostavan način - trebate se dobro naspavati.

Za početak, iskreno procijenite koliko spavate i koliko kvalitetan je vaš san, a onda učinite sve kako bi si osigurali potrebnih 7 do 8 kvalitetnog noćnog sna.

Evo nekoliko savjeta za bolji san:

  1. Izbjegavajte kofein. Posebno u poslijepodnevnim satima, jer će vas držati u fazama sna u kojima se ne odmarate potpuno.
  2. Vježbajte. Svakodnevno lagano vježbanje poboljšava zdravlje i uglavnom poboljšava kvalitetu sna.
  3. Pazite na prehranu. Prije spavanja najbolje je pojesti nešto lagano i smirujuće. Dobar izbor su složeni ugljikohidrati, a loš izbor je šećer ili začinjena hrana koji će vas držati budnima.

Ako vam ni izbjegavanje kofeina i redovito vježbanje ne pomažu da se dobro naspavate, moguće je da vam je potreban savjet liječnika.

Zajedno možete razviti plan spavanja, a tko zna, možda vam to sve pomogne i da izgubite koji kilogram. 

Mi vam u svakom slučaju želimo dobar san :)

Postavi nam pitanje

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.