Međunarodni dan ljudskih prava - imamo pravo na miran san

Međunarodni dan ljudskih prava - imamo pravo na miran san
Datum objave: 09. 12. 2016.

Jeste li znali da prema Općoj deklaraciji o ljudskim pravima imate i pravo na miran san? Vjerojatno se to niste nikada ni pitali ni o tome razmišljali, ali istina je.

Na sutrašnji dan, 10. prosinca, već se 68 godina obilježava Međunarodni dan ljudskih prava.

Spomen je to na dan kada je u zgradi Ujedinjenih nacija u New Yorku 1948. godine potpisana Opća deklaracija o ljudskim pravima.

Opća skupština UN-a proglasila je 10. prosinca Međunarodnim danom ljudskih prava s ciljem da se usmjeri pozornost “naroda svijeta” na Opću deklaraciju o ljudskim pravima kao zajedničko mjerilo postignuća za sve narode i sve države.

Potpisivanjem Opće deklaracije o ljudskim pravima po prvi puta u povijesti čovječanstva priznato je pravo svih ljudi na “život, slobodu i sigurnost… bez ikakvih razlika” i pri tome udaren kamen temeljac za Međunarodni dan ljudskih prava.
 

Opća deklaracija o ljudskim pravima potpisana je 10. prosinca 1948. u New Yorku
Opća deklaracija o ljudskim pravima potpisana je 10. prosinca 1948. u New Yorku

Pravo na spavanje!

U svojih 30 članaka Opća deklaracija o ljudskim pravima navodi širok raspon ljudskih prava i sloboda koje se spominju u Povelji UN-a, pa tako u svom uvodu kaže da “sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i savješću pa jedna prema drugima trebaju postupati u duhu bratstva.”

Svatko ima pravo na društveni i međunarodni poredak, a katalog ljudskih prava, između ostalih, navodi da se zabranjuje ropstvo, tortura, diskriminacija, uređuje se pravo na život, pravo na slobodu, pravo na osobnu sigurnosti, itd.

No, jeste li znali da prema Općoj deklaraciji o ljudskim pravima imate i pravo na miran san?

Vjerojatno se to niste nikada ni pitali ni o tome razmišljali, ali članak 24. Deklaracije navodi kako;  “svatko ima pravo na odmor i slobodno vrijeme, uključujući razumno ograničenje radnih sati i periodični plaćeni dopust.”

Shodno tomu, Općom poveljom Ujedinjenih nacija zagarantirano nam je i - spavanje.

Spavanjem jačamo tijelo

O tome koliko danas, u suvremenom svijetu 21. stoljeća i svih briga i modernih nemira koje ono donosi, imamo pravo na dobar san, dalo bi se raspravljati.

Prije gotovo 70 godina, oni koji su donije i potpisali Deklaraciju o ljudskim pravima, smatrali su spavanje očito bitnim, stoga bismo trebali i mi.

Spavajući jačamo svoj imunološki sustav i naše tijelo, a naše tjelesne stanice u snu rastu. Hormon rasta aktivira se, naime, u dubokom snu, a kako se odmaramo, regeneriramo i kompletni živčani sustav.

Spavanje je nužno za naš mozak jer regulira emocije, procesira informacije i jača memoriju. 

I ako spavanje stoljećima zaokuplja filozofe, pisce i znanstvenike, ozbiljnija istraživanja počela su tek pedesetih godina 20. stoljeća.
 

Slagali se ili ne, ali o​​​​pćom poveljom Ujedinjenih nacija zagarantirano nam je i - spavanje
Slagali se ili ne, ali o​​​​pćom poveljom Ujedinjenih nacija zagarantirano nam je i - spavanje

Metoda Leonarda da Vincija

Količina sna potrebna za oporavak tijela vrlo je individualna. Nekim je ljudima dovoljno manje sna, kao što je to bilo, primjerice, Napoleonu koji je spavao 4 do 5 sati, ili Leonardu da Vinciju, koji je svojih sat i pol sna noću još i rascjepkao spavajući 15 minuta svaka 4 sata.

Nekima pak, poput Goethea, nije dovoljno čak ni 12 sati, a za nemiran ili pak nedovoljan san ponekad smo si i sami krivi.

Međusobno se razlikujemo i po položaju u kojem spavamo: 33 posto ljudi spava uvijek na desnoj strani, 20 posto spava na lijevoj strani, a 13 posto malo na jednoj, malo na drugoj, dok 20 posto spavača spava na trbuhu, a 11 posto na leđima.

Prehrana ima važnu ulogu

Iako ne dobijemo svi potrebnu količinu sna, što može biti vrlo opasno po naše zdravlje, a ne samo za normalno funkcioniranje i obavljanje svakodnevnih zadaća, na neke stvari možemo utjecati.

Od preslagivanja obrazaca spavanja, te veće i bolje discipline prilikom odlaska u krevet, do aktivne tjelovježbe i pametnijeg ponašanja kada je u pitanju konzumacija hrane i pića tijekom dana, ali još i važnije prije odlaska na spavanje.

Uz to, ljudima koji ne mogu spavati dovoljno tijekom noći, stručnjaci savjetuju da probaju uhvatiti malo odmora tijekom dana te drijemanjem nadoknaditi manjak noćnog sna.

Sada kada znate da na spavanje imate međunarodno pravo zagarantirano Deklaracijom o ljudskim pravima i to gotovo već punih 70 godina, vrijeme je da to pravo uživate i nagradite se dobrim spavancem u novom krevetu smiley.

Kreveti za miran san

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.