Kako pametno piti kavu da ne remetimo kvalitetan san?

Kako pravilno piti kavu?
Datum objave: 12. 08. 2016.

Razine kortizola u tijelu nisu visoke samo rano ujutro, pa je tako najbolje vrijeme za piti kavu između 10 sati i podneva, te nakon ručka, između 14 i 17 sati

Nadaleko je poznata je činjenica da se Hrvati vole dičiti nazivom kavopije.

Što je toliko čarobno u kavi? Radi li se o navici ispijanja kave radi društvenih navika ili smo doista ovisni o tom famoznom kofeinu?

Istraživanje koje je proveo GFK pokazuje da u Hrvatskoj oko 80 posto potrošača starijih od 15 godina svakodnevno pije kavu. Čak i jedan Brazil koji proizvodi oko četvrtine svjetske kave broji manje, “tek” 71 posto kavopija.

No, ono što mnogi, pogotovo mladi koji kavu počnu piti iz radoznalosti ne znajući u što se upuštaju, nisu svjesni su negativna svojstva kave na naše zdravlje.

U normalnim količinama, što bi trebalo prema nutricionistima trebalo biti od 1 do maksimalno 2 šalice kave dnevno, kava ne šteti. Zapravo može imati i pozitivna svojstva.

Radi li se o navici ispijanja kave radi društvenih navika ili smo doista ovisni o tom famoznom kofeinu
Radi li se o navici ispijanja kave radi društvenih navika ili smo doista ovisni o tom famoznom kofeinu
 

Umjereni unos kave pomaže organizmu

Kava, naime, uz najpoznatiji psihostimulans na svijetu – kofein, sadrži i stotine drugih supstanci, a osobito je bogata antioksidansima.

Upravo zbog iznimnog profila antioksidansa koje sadrži, kava može imati povoljan učinak na prevenciju nekih malignih bolesti, osobito karcinoma debelog crijeva i dojke.

Umjereni unos kave pozitivno djeluje i na zdravlje kardiovaskularnog sustava.

Posebno je interesantno i da unos kave može smanjiti opasnost od nastanka žučnih kamenaca, a  zaštitni učinak kave i kofeina dovodi se u vezu i s prevencijom Alzheimerove te Parkinsonove bolesti.

No, iako kava ima dobrih strana, ima i onih loših.

Djelovanjem kofeina iz kave luče se hormoni stresa, katekoalamini, a učestalo konzumiranje kofeina smanjuje osjetljivost na inzulin i otežava stanicama pravi odgovor na šećer u krvi.

Kava može imati povoljan učinak na prevenciju malignih bolesti, osobito karcinoma debelog crijeva i dojke
Kava može imati povoljan učinak na prevenciju malignih bolesti, osobito karcinoma debelog crijeva i dojke
 

Premda sadrži antioksidanse, nefiltrirana kava sadrži i ditrepene koji su povezani s višim razinama triglicerida.

Glavna negativna osobina je da uzrokuje ovisnost, pa će je kavopije često konzumirati umjesto zdravog jutarnjeg obroka, a uz to kava može ometati normalnu apsorpciju medikamenata i normalan proces detoksikacije u jetri.

No, ne trebamo samo voditi računa o tome koliko kave dnevno unesemo u organizam, već u koje vrijeme.

Kako pravilno piti kavu, a da pritom ne poremetimo naš bioritam i odlazak na spavanje, pravi je izazov.

Mnogi je naravno ljudi, čak velika većina, piju ujutro.

Kava idealna nakon ručka

Iako je jutarnja "kavica" mnogima gotovo neizbježni ritual, neka istraživanja pokazuju da je jutro zapravo najgore vrijeme za ispijanje ovog kofeinskog napitka.

YouTubeov znanstveni kanal ASAP Science tako otkriva da zbog velike količine kortizola (hormon koji djeluje kao odgovor na stres i nizak šećer u krvi)) u našem tijelu koje izaziva kofein, kavu ne treba piti rano ujutro.

Razlog leži u činjenici što kofein ometa tjelesnu proizvodnju kortizola, pa tako tijelo proizvodi manje kortizola "misleći" da će ga kofein nadoknaditi.

Uz sve pozitivne vrijednosti, djelovanjem kofeina iz kave luče se hormoni stresa
Uz sve pozitivne vrijednosti, djelovanjem kofeina iz kave luče se hormoni stresa
 

Važno je imati na umu kako su razine kortizola u tijelu visoke i do tri puta na dan, a ne samo rano ujutro, pa je tako najbolje vrijeme za piti kavu između 10 ujutro i podneva, te nakon ručka, između 14 i 17 sati.

Ljubitelji ranojutarnje kave tako bi trebali reorganizirati svoj raspored kako bi bolje optimizirali unos kofeina, jer se čini kako najdraža šalica kave ujutro zapravo i nema nikakav učinak.

Jedno drugo istraživanje, koje su proveli britanski znanstvenici iz National Health Servicea, kaže kako je kavu najbolje piti oko 14 sati.

Istraživanja pokazuju da nam energija najčešće pada u to vrijeme te se, posebice se to odnosi na radnike, osjećamo iscrpljeno što nam smanjuje sposobnost koncentracije u poslijepodnevnim satima.

Kava u krevetu - baš i ne?

Navika ispijanja kave odmah nakon buđenja ili još bolje dok smo još u krevetu, zarazna je navika velikog broja ljudi.

Većina ljudi doista ne može započeti dan bez šalice tople crne kave.

No, valja biti oprezan jer bi ispijanje crne kave na prazan želudac moglo imati posljedice po zdravlje. 

Naime, šalica čiste crne kave na prazan želudac potiče izlučivanje klorovodične kiseline (HCL) u probavni sustav, a tu će neugodnu pojavu brzo osjetiti osobe sklone gastritisu, piše Healthy Food Team.

Spomenuta kiselina razgrađuje i hranu koju smo konzumirali, a ponestane li je tijekom dana, doći će do probavnih smetnji i otežane razgradnje proteina.

To kasnije tijekom dana može prouzročiti probleme poput nadutosti, iritacije ili upale crijeva.

Uz to, šalica kave na prazan želudac može izazvati žgaravicu a u nekim slučajevima čak i povraćanje.

Velik broj nutricionista slaže se kako kavu treba piti tek sat vremena nakon buđenja i to nikako ne na prazan želudac.

Valja biti oprezan jer crna kava na prazan želudac potiče izlučivanje klorovodične kiseline u probavni sustav
Valja biti oprezan jer crna kava na prazan želudac potiče izlučivanje klorovodične kiseline u probavni sustav
 

Kada je prekasno za kavu?

Što se tiče odlaska na spavanje u vaš topli krevet, sigurno se pitate kada je prekasno s pijenjem kave kako ne biste imali problema sa spavanjem ili da vam se ne dogodi da se usred noći probudite i ne možete ponovno zaspati.

Istraživači iz Centra za poremećaje u snu i istraživanja bolnice Henry Ford u Michiganu te Državnog medicinskog fakulteta Wayne, analizirali su efekte remećenja sna i konzumacije kofeina u različitim vremenskim intervalima prije sna.

Otkrili su da kofein koji se konzumira čak i šest sati prije spavanja, rezultira značajno smanjenim vremenom sna i kvalitetom sna.

U studiji je sudjelovalo 12 odraslih žena i muškaraca koji su konzumirali kofein u točno određenim intervalima; dok su išli spavati, tri sata prije toga, te šest sati prije spavanja.

Otkriveno je kako kofein uzrokuje značajne poremećaje u snu tijekom konzumacije u sva tri vremenska perioda.

Čak i kofein konzumiran šest sati prije spavanja smanjio je vrijeme sna za više od jednog sata.

Kofein uziman u sva tri intervala povećao je i vrijeme koje su sudionici proveli budni tijekom noći.

Za kvalitetan san - šalica mlijeka s medom

Stoga, najvažniji savjet ukoliko želite miran i bezbrižan san je da vam kavica poslije ručka bude posljednja toga dana.

Međutim, ima nas različitih, pa ako vam odgovara večernja kavica, dajte si oduška.

Ipak, generalni je savjet da u večernjim satima radije popijte neki drugi topli napitak, poput šalice mlijeka s medom, koji će vas opustiti i omogućiti vam mirniji i kvalitetniji san.

Možete radije umjesto kave nešto ukuso prigristi.

A da biste bolje spavali, legnite na novi madrac.

Ponudu madraca pogledajte ovdje

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.