Kako se naspavati kada nemate vremena

Datum objave: 11. 06. 2012.

Znaš li da postoji takozvani "dug spavanja"? Primijeni naše korisne savjete i ne dovedi svoj spavaći račun u nepotrebni minus.

Nemate se vremena naspavati? Preko vikenda spavate duže i pokušavate nadoknaditi sve one sate koje ste izgubili tokom radnog tjedna u nadi da ćete idućeg biti jednako produktivni na poslu? Nažalost, ta taktika nije uspješna. Osjećati ćete se sve umornije i iscrpljenije što duže pratite takve navike.

Nedavna studija je pokazala da dugo spavanje preko vikenda nije dovoljno kako bi se organizam obnovio i nadoknadio san, pogotovo ako ste muškarac. U istraživanju su sudionici spavali 6 sati dnevno, 6 dana, a nakon toga im je dopušteno da spavaju do 10 sati iduća dva dana. Tokom idućeg tjedna su rješavali različite kognitivne testove. Oboje, muškarci i žene, su pokazali smanjene kognitivne sposobnosti nakon što su iskusili nedostatak sna i pokušali se nakon toga oporaviti spavajući duže dva dana. Iako su svi rekli da se osjećaju manje umornima nakon ta dva dana koja su spavali do 10 sati, njihova učinkovitost je bila jednako loša kao i ona mjerena usred tjedna u kojem su spavali prekratko. Zanimljivo je da su se žene, u usporedbi s muškarcima, osjećale manje pospanima te su iskusile veće poboljšanje nakon što im je omogućeno da duže spavaju. To je vjerojatno zato što žene provode više vremena u sporovalnom spavanju ili dubokom snu. Sporovalno spavanje znači da je vaša neuralna aktivnost visoko sinkronizirana. Žene koje više vremena provode u sporovalnom spavanju se mogu lakše nositi s nedostatkom sna, a i njihov oporavak je puno lakši i potpuniji nakon vikenda u kojem mogu dulje spavati. Najčešći izgovor od ranijeg odlaska na spavanje tokom tjedna je da nemamo vremena. Bitno je postepeno uvesti male promjene, najbolje jednu po jednu i tako eliminirati neke navike koje nam "kradu san".

1. Izbjegavajte gledanje televizije prije odlaska na spavanje. Neki će reći kako ih baš televizija uspavljuje, ali to baš nije tako. Ako vam se spava, televizija vas sigurno neće spriječiti da zaspite. Ali ako imate problema sa spavanjem ili vam se ne spava ranije od uobičajenog, možete preostalu energiju usmjeriti na koncentriranje na ono što gledate na TV-u i tako se dodatno razbuditi. Osim toga, preporučljivo je ne biti na zračenju i imati zdrave i čiste uvjete u sobi za spavanje.

2. Nemojte koristiti računalo, mobitel ili bilo koju drugu sličnu napravu sat vremena prije odlaska na spavanje. To je danas jako teško pošto smo ih navikli talno koristiti na poslu ili kod kuće. Vrlo lako možete provesti sate na računalu bez da primijetite koliko je vremena prošlo.

3. Nemojte konzumirati alkohol kako bi brže zaspali. Iako vam alkohol može pomoći da zaspite, zbog njega ćete se buditi kroz noć i neće vam se organizam moći obnoviti niti ćete se vi osjećati odmornima.

4. Nemojte trenirati poslije 20 sati. Tjelovježba može stimulirati organizam toliko da vaš organizam neće stići dovoljno usporiti kako bi mogli zaspati. Izbjegavajte trenirati do 3 sata prije odlaska na spavanje.

5. Kompenzirajte u danima, ne u satima. Ako već morate provesti neku večer gledajući televiziju ili radeći nešto drugo, nemojte ostajati budni kasno svake večeri. Iduću krenite na spavanje na vrijeme, inače će vam se dug spavanja toliko povećati da ga nećete moći nadoknaditi.

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.