I previše sna može biti opasno po zdravlje

Datum objave: 03. 06. 2016.

Može li spavanje imati i loš utjecaj na naše zdravlje? Novija istraživanja pokazuju kako i spavanje dulje od 9 sati može povećati rizik od nastanka nekih bolesti.

Na važnost dobrog i kvalitetnog sna ne treba previše trošiti riječi. 

Kvaliteta spavanja utječe na naše zdravlje, ponašanje, raspoloženje, životne navike. Na kraju krajeva, spavanje je jedna od osnovnih čovjekovih potreba.

No, može li spavanje imati i loš utjecaj na naše zdravlje? Drugim riječima, može li previše sna biti opasno?

Mnogima to zvuči doista nevjerojatno. Jer kako bi odmor, pitamo se s razlogom, mogao loše utjecati na naše zdravlje?

Još od malih nogu uče nas kako je za normalno funkcioniranje dnevno potrebno odspavati između 7 i 9 sati. Da sve ispod tih brojki nije dobro za naš sustav, jasno je svima, no i više od propisanih savjeta, također nije dobro.

Naime, novija istraživanja pokazuju kako i spavanje dulje od 9 sati može biti znak određenih medicinskih stanja, odnosno može povećati rizik od nastanka nekih bolesti.

Uz to, istraživanja pokazuju kako tako dugo spavanje, u kombinaciji s dugim sjedenjem tijekom dana i bez adekvatne tjelovježbe, može biti jednako opasno za zdravlje kao i pušenje ili konzumiranje alkohola.

U nastavku donosimo šest opasnih bolesti koje vam prijete ukoliko se ne pridržavate discipline kada je u pitanju spavanje.

1. Dijabetes

Osobe koje spavaju više od 8 sati dnevno imaju dva puta veći rizik od nastanka dijabetesa tipa 2 nakon 6 godina takvog životnog stila, bez obzira na tjelesnu težinu, prehrambene navike i indeks tjelesne mase.

2. Moždani udar

U jednoj studiji, objavljenoj u časopisu Neurology, znanstvenici su pratili gotovo 10.000 ljudi, između 42 i 81 godine, kroz razdoblje od deset godina. Bilježili su njihovu uobičajenu dnevnu količinu sna te je li osoba imala moždani udar.

Sedam od deset muškaraca i žena prosječno je dnevno spavalo između 6 i 8 sati, a 1 od 10 osoba prosječno je spavala više od 8 sati dnevno.

Oni koji su najviše spavali, imali su gotovo dvostruko veći rizik od moždanog udara.

To je poprilično iznenađujuće, budući da medicinska struka i dalje čvrsto uvjerava kako povećani rizik od moždanog udara imaju osobe s premalo sna.

Osim toga, novija istraživanja pokazuju da spavanje dulje od 9 sati može doprinijeti povećanju upala, što na kraju može dovesti do kardiovaskularnih problema.

Ispitanici koji su spavali više od 8 sati imali su gotovo dvostruko veći rizik od moždanog udara

3. Previše sna utječe i na plodnost

Znanstvenici iz Južne Koreje analizirali su navike spavanja kod više od 650 žena koje su prolazile kroz tretman in vitro oplodnje.

Osim očekivanih rezultata koji kažu da je vjerojatnost začeća najveća kod žena koje spavaju oko 8 sati dnevno, stručnjaci su došli do zapanjujućeg podatka da je kod žena koje su spavale između 9 i 11 sati dnevno najmanja vjerojatnost za oplodnju.

Iz toga se može zaključiti da prekomjeran san djeluje loše na plodnost žena, budući da, tvrde znanstvenici, narušava menstrualni ciklus i hormonalnu ravnotežu.

4. Uzrokuje pretilost

Znanstvenici su ustanovili da će oni koji spavaju dulje od 9 sati svaki dan u periodu od 6 godina, imati i 25 posto veći rizik da će se udebljati pet kilograma. Opasno je to što je rizik ostao isti bez obzira na uvođenje zdravih prehrambenih navika i tjelovježbe.

5. Srčane bolesti

Oni koji spavaju više od 8 sati imaju povećan rizik od nastanka bolesti kardiovaskularnog sustava i srčanog udara.

Uz to se rizik od nastanka angine dvostruko povećava nakon višegodišnjeg spavanja 9 sati dnevno ili više.

Da previše sna može biti gotovo jednako opasno kao i premalo, i još k tome kod djece, govori i studija znanstvenika s University of Texas koja je obuhvatila praćenje navika spavanja 4.100 maloljetnika.

Pokazalo se da kod osoba koje u prosjeku spavaju manje od sedam te više od deset sati znatno raste rizik od depresije.

Istraživači napominju kako pojava depresije dodatno smanjuje izglede za normalno trajanje sna, posebno kod adolescenata.

Istraživanja pokazuju da dugo spavanje bez tjelovježbe može biti jednako opasno kao i pušenje ili konzumiranje alkohola

6. Oslabljuje memoriju

Tko nije u životu barem jednom u ponedjeljak na poslu bio gotovo nefunkcionalan? Svi će se složiti da doista nije riječ o rijetkoj pojavi.

Jedan od razloga zašto je tomu tako svakako je činjenica da Vam previše sna vikendom može usporiti tijelo za početak novog radnog tjedna.

Taj neugodni osjećaj umora kod nekih ljudi može biti prisutan čak sve do sredine tjedna.

Naime, previše sna oslabljuje memoriju i brzinu reakcije, a stručnjaci tvrde kako takvom dugogodišnjom praksom možete doprinijeti i debljanju.

Drugim riječima, mijenjate li ritam spavanja preko vikenda, imate i do tri puta veće šanse da budete pretili.

Budite umjereni!

Najbolji savjet za spavanje je da, ukoliko možete, budete umjereni. Između sedam i devet sati sna sasvim je dovoljno da napunite baterije i pripremite um i tijelo za napore koji ih očekuju.

Po mogućnosti na vašem novom madracu:).

Pogledajte naše madrace

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.