7 faktora koji ukazuju na mogući poremećaj spavanja kod djece

7 faktora koji ukazuju na to da bi vaše dijete moglo imati poremećaj spavanja 
Datum objave: 19. 09. 2016.

Važno je da roditelji prepoznaju znakove poremećaja spavanja, tako da mogu pravovremeno započeti s tretmanom liječenja i to liječenja temeljnog uzroka, a ne, kao što često rade, liječenja simptoma

Teško je prihvatiti bilo kojem roditelju kada otkrije da njegovo dijete ima poremećaj spavanja.

Uostalom, nijedna majka kao ni otac, ne želi cijelo vrijeme odrastanja gledati svoje dijete kako se bori sa spavanjem tijekom noći.

Međutim, nedavne studije pokazuju da gotovo 30% djece ima poremećaj spavanja u nekom trenutku u njihovom životu.

Dok poremećaji spavanja mogu doći s različitim stupnjevima težine, većina njih se može liječiti.

Ono što je važno je da roditelji prepoznaju znakove poremećaja spavanja, tako da mogu pravovremeno započeti s tretmanom liječenja i to liječenja temeljnog uzroka problema, a ne, kao što često roditelji rade, liječenja simptoma problema sa snom.

Jedan od najvažnijih faktora za razumijevanje kako prepoznati probleme sa spavanjem kod djece je da roditelji imaju pravu sliku o tome koliko sna bi trebalo biti odgovarajuće za dijete njihove dobi.

Poremećaji spavanja kod djece mogu doći s različitim stupnjevima težine, no većina njih se može liječiti
Poremećaji spavanja kod djece mogu doći s različitim stupnjevima težine, no većina njih se može liječiti
 

Koliko bi dnevno djeca trebala spavati?

1- 4 tjedna

Novorođenčad spava od oko 16 do 17 sati dnevno s razdobljima budnosti u trajanju između 1 i 3 sata.

Međutim, većina novorođenčadi nema razvijeni dan/noć ciklus spavanja, tako da njihovi rokovi spavanja i budnosti mogu varirati. Većina roditelja treba prilagoditi svoje obrasce spavanja kada stigne prinova.

1- 4 mjeseca

Mališani u toj dobi još uvijek imaju tendenciju da spavaju otprilike isti broj sati, ali sada već počinju dnevno-noćni ciklusi spavanja.

Tako spavaju duže po noći, iako se još uvijek probude za hranjenje i promjenu pelena.

4 mjeseca - 1 godine

Bebe u toj dobi još uvijek zahtijevaju između 14 i 15 sati svakodnevnog sna.

Međutim, mnogi od njih su u stanju prespavati u krevetu veći dio noći uz do 3 drijemanja tijekom dana.

Tijekom tog perioda, važno je da stvarno počnete uspostavljati zdrave navike spavanja vašeg djeteta.

1 - 3 godine

Većina djeca u toj dobi treba između 12 i 14 sati sna, ali često dobe manje od toga zbog rasporeda spavanja roditelja i druge, pogotovo starije, djece u kući.

3 - 6 godina

Vrtićka djeca spavaju približno 11 sati dnevno.

Mlađa djeca ove skupine još uvijek mogu zatražiti kratki drijemež tijekom dana, ali potreba za poslijepodnevnim snom obično se smanjuje u vrijeme kada krenu u školu.

7 - 12 godina

Djeca tih dobnih skupina imaju tendenciju da im treba oko 10 do 12 sati noćnog spavanja, ali često dobe svega 9 do 10 sati.

13 - 18 godina

Tinejdžerima je za zdrav rast i razvoj potrebno između 8 i 10 sati sna dnevno, ovisno od djeteta do djeteta.

Također, kao i djeca iz ranije skupine, vrlo često ne uspijevaju odspavati koliko žele; školske obaveze, izvannastavne aktivnosti, sport i ostali programi često mogu indirektno skratiti njihov san.

Radi toga, većina tinejdžera dobije od 6 do 8 sna.

Djeca mlađe vrtićke dobi još uvijek mogu zatražiti kratki drijemež tijekom dana i to je sasvim normalno
Djeca mlađe vrtićke dobi još uvijek mogu zatražiti kratki drijemež tijekom dana i to je sasvim normalno
 

Znakovi poremećaja spavanja

1. Pretjerana dnevna pospanost (EDS)

EDS je jedan od najčešćih simptoma poremećaja spavanja u djece i odraslih.

Nije neuobičajeno za djecu da se osjećaju pretjerano umorna, međutim ako je njihova dnevna pospanost prilično redovita, to bi mogao vrlo lako biti povezano s poremećajem spavanja, čak i ako vam se čini da vaše dijete dovoljno spava noću.

Ako vaše dijete spava tijekom dana, a u dobi je u kojoj njegovi ili njezini vršnjaci više nemaju potrebe za poslijepodnevnim snom, imaju problema s buđenjem ujutro ili im je prisutan opći nedostatak energije tijekom dana, može biti govora o EDS-u.

Slični poremećaji spavanja koji imaju simptome EDS-a su; opstruktivna apneja u snu, narkolepsija i sindrom nemirnih nogu.

2. Poteškoće sa spavanjem - insomnia

Ako se vaše dijete često žali kako ne može zaspati ili ima problema zadržati san ili, pak, se često budi mnogo ranije nego što je normalno, to bi mogli biti znakovi nesanice.

Nesanica u djece može biti uzrokovana različitim faktorima, uključujući stres, bolest ili neki psihički poremećaj.

Stres može doći iz različitih izvora, uključujući poteškoće u školi, socijalna i obiteljska pitanja ili promjena u svojim redovnim životnim obrascima poput preseljenja u novi grad ili slično.

3. Hrkanje

Dječje hrkanje samo po sebi nije štetno kada se radi samo o zvuku koji je uzrokovan vibracijama gornjih dišnih puteva.

Međutim, vibracije mogu biti uzrokovane blokiranjem dišnih kanala u kojem zrak ne stiže do pluća učinkovito, što može dovesti do poremećaja spavanja.

Hrkanje kod djece ne prethodi tako često poremećaju spavanja kao što je to kod odraslih.

Neki uobičajeni uzroci hrkanja kod djece su; respiratorne infekcije, nosna kongestija, povećani krajnici, itd.

Ako je vaše dijete pretjerano umorno i ima opći nedostatak energije tijekom dana, može biti govora o EDS-u
Ako je vaše dijete pretjerano umorno i ima opći nedostatak energije tijekom dana, može biti govora o EDS poremećaju
 

4. Noćne more

Noćne more su zastrašujući snovi koji se javljaju tijekom REM faze sna, a mogu probuditi dijete da se osjeća prestravljeno, ugroženo i u strahu.

Nakon proživljene noćne more djeca teško nazad padaju u kvalitetan san.

Noćne more se počinju pojavljivati u djece u dobi od 3 godine, a najčešće su kod mališana od 6. do 10. godine života.

Noćne more mogu dovesti do poremećaja spavanja, a ako su vrlo česte i probuditi dijete tijekom noći tako da više ne može zaspati.

Često buđenje može poremetiti dječji san i dovesti do EDS-a, tjeskobe i problema u ponašanju. 

Noćne more mogu biti uzrokovane PTSP-om.

5. Noćni strahovi

Noćni strahovi se razlikuju od noćnih mora u toj mjeri što se iz strahova dijete ne može samo tako usred noći probuditi.

S druge strane, budući da se djeca rijetko bude tijekom noći, teže može doći i do noćnog straha, pa ovaj problem nije toliko zastrašujuć kao noćne more, ali može biti, s druge strane, vrlo zastrašujuće za roditelje.

Često će tijekom epizode noćnog straha dijete sjediti u krevetu te vrištati ili plakati, što može biti vrlo traumatično.

Mogu biti prisutni i ostali fizički znakovi kao što su znojenje, ubrzano disanje, povećan broj otkucaja srca, oči širom otvorene iako dijete spava, napetost mišića,...

Epizode noćnih strahota često traju manje od 5 minuta, što je srećom dosta kratko, pa je najbolje za roditelje da u tim trenucima ne pokušavaju probuditi dijete jer to može biti vrlo zastrašujuće za njih.

6. Hodanje u snu (mjesečarenje)

Hodanje u snu je čest slučaj i događa se kod 30% djece između 3 i 7 godina.

Mjesečarenje se događa kada dijete napusti krevet usred noći, a još uvijek spava.

Njihove oči budu su tom prilikom otvorene i mogu mrmljati nerazumljive poruke.

Ovaj poremećaj može trajati od 5 do 15 minuta, a povremeno i duže, dok će većina djece prestati s mjesečarenjem do tinejdžerske dobi.

Hodanje u snu može biti opasno ako dijete u noći hoda po stepenicama, koristi kućne uređaje ili, pak, izlazi iz kuće.

Ako vaše dijete mjesečari, pokušajte osigurati uvjete kako bi što više izbjegli ozljede.

Stručnjaci za spavanje preporučuju da ne budite dijete u toj situaciji, budući da može izazvati strah i zbunjenost.

Često će tijekom epizode noćnog straha dijete sjediti u krevetu te vrištati ili plakati, što može biti vrlo traumatično
Često će tijekom epizode noćnog straha dijete sjediti u krevetu te vrištati ili plakati, što može biti vrlo traumatično
 

7. Mokrenje u krevet

Mokrenje u krevet (enureza) u većini djece nije nešto neuobičajeno, pa samo po sebi nije razlog za zabrinutost.

Mokrenje u krevet ne smatra se poremećajem spavanja, osim ako je dijete starije od pet godina i ima redovite epizode s mokrenjem barem 2 puta tjedno.

Mokrenje u krevet može uzrokovati, između ostalih, postojanje obiteljske povijesti mokrenja u krevet, zaostatak u razvoju, niska kontrola mjehura ili neki oblik emocionalne patnje.

Međutim, ako vaše dijete često mokri u krevet, a žali se na dnevnu pospanost, to bi mogao biti znak opstruktivne apneje u snu.

Kako bi vaš mali anđeo i spavao kao anđeo, osigurajte mu neka spava na novom madracu.

dječji madraci za miran san

Zatvori

Obavezno

„Kolačić” je mala tekstualna datoteka koja sadrži podatke koji se pohranjuju na vaše računalo. Kolačići se koriste samo u tehničke svrhe te za olakšavanje upotrebe internetske stranice. 

Jedna vrsta kolačića, „trajni kolačić”, sprema datoteku na vaše računalo na dulje vrijeme. Naknadno se može koristiti za prilagodbu internetske stranice sukladno izborima i željama korisnika. Druga uobičajena vrsta kolačića je „kolačić sesije”. Kada posjetite određenu internetsku stranicu, kolačići sesije se šalju između vašeg računala i poslužitelja radi prikupljanja podataka. Kolačići sesije ne spremaju se nakon zatvaranja internetskog preglednika. Više informacija o tome kako funkcioniraju kolačići možete pronaći na www.allaboutcookies.org. 

Neprekidno radimo na poboljšanju ove internetske stranice. Stoga koristimo alat za analizu internetskih stranica „Google Analytics”, kojime analiziramo ponašanje posjetitelja naše internetske stranice na anoniman i skupni način. Alatu Google Analytics dozvoljavamo instalaciju kolačića i njihovo upravljanje na ovoj internetskoj stranici. Google Analytics koristi sljedeće kolačiće:

  • happy-dreams.hr
  • Ovaj kolačić pohranjuje podatke o svojim korisnicima radi stjecanja saznanja i njihovim potrebama. Namjena ovog kolačića je za poboljšanje kvalitete usluge, kako i za spremanje korisničkih postavki, preporuke sadržaja i rezultata pretraživanja te praćenje korisničkih trendova . Kolačić je „trajni” i pohranjuje se lokalno na vaše računalo tijekom 26 mjeseci.

Kako prekinuti upotrebu kolačića?
Ako ne želite primati kolačiće, izmijenite postavke internetskog preglednika tako da se automatski onemogućava pohrana kolačića ili da se prikazuje obavijest ako određena internetska stranica želi pohraniti kolačiće na vaše računalo. Prethodno pohranjene kolačiće možete izbrisati i putem internetskog preglednika. Za određena područja i funkcije ove internetske stranice potrebni su kolačići i neće raditi u slučaju brisanja ili odbijanja prihvaćanja kolačića.

Ako želite onemogućiti da vam Google Analytics sprema kolačiće, možete ga zabraniti na sljedećem linku:

Kako izbrisati već spremljene kolačiće?
Ako koristite osobno računalo i ažurirani preglednik, a želite ukloniti kolačiće koji su već na vašem uređaju, istovremeno pritisnite CTRL, SHIFT i DELETE. Ovdje možete pronaći stranice za podršku za većinu najčešće korištenih preglednika:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Flash cookies

Internetske stranice mogu koristiti widgete za društvene medije koji korisnicima omogućava pristup s internetske stranice Happy Dreams na različitim platformama društvenih medija (npr. Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn). Kako biste bolje razumjeli kako se i koji podaci prikupljaju putem društvenih medija i koje kolačiće koriste treće strane, pogledajte trenutna pravila privatnosti svake od društvenih platformi.

Opcionalno

Happy Dreams je posvećen zaštiti vaše privatnosti i vaših osobnih podataka. Ova obavijest o privatnosti opisuje način na koji obrađujemo i koristimo osobne podatke koje smo dobili od vas prilikom posjete i upotrebe ove internetske stranice te način na koji nas možete kontaktirati ako imate dodatna pitanja u vezi obrade vaših osobnih podataka.

  1. PRIKUPLJANJE VAŠIH OSOBNIH PODATAKA
    1. Prikupljamo i obrađujemo vaše ime, adresu, telefonski broj, e-poštu, IP adresu, koje nam šaljete kako biste dobili informacije od nas ili ostvarili kupnju na našim stranicama.
    2. Osim toga, prikupljamo i obrađujemo vaše financijske podatke koji se odnose na vaša mrežna plaćanja za proizvode kada ih pošaljete 
    3. (a) kao dio podataka o vašem računu (ako se primjenjuju) i/ili 
    4. (b) u vezi s vašim zahtjevima za proizvodima ili u vezi s kupovinom proizvoda na našoj internetskoj stranici.
    5. Osim navedenih upotreba i namjena, vaše osobne podatke također možemo koristiti za administraciju i poboljšanje ove internetske stranice, za naše unutarnje zapise, za potrebe statističke analize i za ispunjavanje vaših narudžbi proizvoda i/ili kako bismo vas kontaktirali u vezi prodaje ili u sklopu naših postupaka vezanih uz komunikaciju s korisnicima.
  2. KOJI JE PRAVNI TEMELJ ZA OBRADU VAŠIH OSOBNIH PODATAKA?
    1. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na tome da je obrada potrebna za nas kako bismo mogli ispuniti ugovor s vama.
    2. Obrada vaših osobnih podataka za svrhu u gornjem odjeljku temelji se na našem legitimnom interesu za obradu vašeg zahtjeva ili upita ili zaključivanje ponude o kupnji.
  3. TKO IMA PRISTUP VAŠIM OSOBNIM PODACIMA?
    1. Primijenili smo prikladne tehničke i organizacijske mjere kako bismo zaštitili vaše osobne podatke od gubitka, nezakonitog pristupa itd. Broj osoba s pristupom vašim osobnim podacima je ograničen i samo će pojedinci povezani s Brandom Happy Dreams koji trebaju obraditi vaše osobne podatke u skladu s prethodnim svrhama, imati pristup vašim osobnim podacima.
  4. KOLIKO SE DUGO VAŠI OSOBNI PODACI POHRANJUJU?
    1. Podatke pohranjujemo do ispunjenja svrhe njihova prikupljanja. To znači da ćemo izbrisati vaše osobne podatke kada ti podaci više neće biti potrebni za obradu zahtjeva, narudžbe ili za upravljanje računom ili odnosom s našim klijentom. Otada se mogu spremati statistički podaci koji su anonimizirani. 
  5. KOJA SU VAŠA PRAVA?
    1. Happy Dreams je Brand Hilding Anders d.o.o., koji je kontrolor obrade vaših osobnih podatka. To znači da smo odgovorni za ispravnu obradu vaših osobnih podataka u skladu s primjenjivim zakonima. Jadranka Horvat službenik je za zaštitu podataka i možete mu/joj se obrati na +385(0)40650042.
    2. Imate pravo znati koje osobne informacije o vama obrađujemo i možete zatražiti kopiju takvih podataka. Imate pravo na ispravak netočnih osobnih podataka o vama, a u nekim slučajevima možete zatražiti da izbrišemo vaše osobne podatke (ako npr. osobni podaci više nisu potrebni kako bi se ispunio ugovor s vama). Ako ste dali svoju privolu za obradu svojih Osobnih podataka za eksplicitnu svrhu, uvijek možete povući svoju privolu. Ako želite povući svoju privolu, možete nam se obratiti služeći se kontaktnim informacijama navedenima u odjeljku 
    3. Isto tako imate pravo na prigovor na određeno obrađivanje vaših osobnih podataka i možete zatražiti da se ograniči obrada vaših osobnih podataka. Imajte na umu da ograničavanje ili brisanje vaših osobnih podataka može dovesti do toga da mi ne možemo ispunjavati svoje obveze prema ugovoru s vama. Također imate pravo izdvojiti svoje osobne podatke u strojno čitljivom formatu i prenijeti osobne podatke drugom voditelju.
    4. 6Ako imate pitanja o tome kako obrađujemo osobne podatke o vama ili želite iskoristiti vaša prava u skladu s odjeljkom 6.2, možete nam se obratiti na hr.hr@hildinganders.com, poštom na prethodno navedenu adresu ili telefonom na +385(0)40650042.
    5. Ako imate prigovore ili pritužbe na način na koji obrađujemo vaše osobne podatke, imate pravo uložiti pritužbu kod relevantnog nadzornog tijela za zaštitu podataka.
  6.  PROMJENE
    1. Ako se dogode ikakve promjene u vezi načina obrade vaših osobnih podataka, obavijestit ćemo vas objavom ažurirane verzije ove obavijesti o privatnosti na Happy Dreams Web stranicama.

Slažem se s Uvjetima privatnosti (dostavna služba)

Slažem se s Uvjetima privatnosti (korisnički podaci)