Ayurveda i spavanje - što možemo naučiti od drevne indijske medicine

Ayurveda i spavanje - što možemo naučiti od drevne indijske medicine
Datum objave: 04. 11. 2016.

Prema Ayurvedi, kako bismo se riješili nesanice, izuzetno je važno leći prije 22 sata. Naime, od 22 sata navečer do 2 ujutro je vrijeme kada se naš organizam kompletno regenerira i opušta.

Ayurveda, doslovno prevedeno sa Sanskrita znači "znanje o životu".

Riječ je o načinu života, a istovremeno prirodnoj medicini, mnogi tvrde čak i najstarijoj medicini na svijetu.

Ayurveda je zapravo najstariji wellness program na svijetu koji datira otprije 5.000 godina i dolazi s područja Indije.

Primjenjujući ayurvedsko znanje u svakodnevnom životu, balansiramo um, duh i tijelo, živimo život u skladu s prirodom u sebi i oko sebe, te kreiramo uvjete za ostvarivanje svog punog potencijala.

Ayurveda nas podučava kako na prirodan način ostvariti harmoničan, sretan i balansiran život.

Shodno tome, pitamo se kako nam ova drevna indijska medicina može pomoći kada je u pitanju zdraviji san.

Premalo sna remeti funkcioniranje organizma

Naime, prema Ayurvedi, prerano ili prekasno buđenje, nedisciplinirana prehrana, ostajanje budim do prekasno, stres na poslu i neregularna stolica, samo su neke od navika koje nam mogu poremetiti funkcioniranje organizma i uma.

Dakle redovitost u spavanju, zapravo kvalitetan i miran san, blagodat je te jedan od temeljnih stupova indijske mudrosti.

Prema Ayurvedi, loš san jedan je od osnovnih uzroka mnogih bolesti.

Ayurveda kaže kako su tri temeljna stupa života i zdravlja: kvalitetan san, zdrava prehrana i zdravi odnosi s obitelji, prijateljima i okolinom.

Primjenjujući ayurvedsko znanje u svakodnevnom životu, balansiramo um, duh i tijelo
Primjenjujući ayurvedsko znanje u svakodnevnom životu, balansiramo um, duh i tijelo

Kako postići zdrav san?

A kako postići zdrav, dubok, kvalitetan san, ne pitaju se samo oni koji žive prema Ayurvedi, već i svi kojima spavanje zadaje glavobolju.

Prije svega, potrebno je otkriti uzrok poremećaja u spavanju. To mogu biti stres, zabrinutost, umor, pretjerana aktivnost, previše rada, bolovi, traume, itd.

Nesanica katkada dolazi s određenim ciklusima života, primjerice menopauzom, a može biti potaknuta i već prisutnom neravnotežom, odnosno bolestima; astmom, glavoboljom, alergijama, infekcijama, probavnim poteškoćama, virozama.

Prema Ayurvedi, kako bismo se riješili nesanice, izuzetno je važno leći prije 22 sata.

Naime, od 22 sata navečer do 2 ujutro je vrijeme kada se naš organizam kompletno regenerira i opušta.

Jedna minuta u tom periodu vrijednija je od nekoliko sati sna prije ili poslije, tvrde ljudi koji život ravnaju prema ovog drevnoj indijskoj vještini.

Topla biljna kupka

Biljke koje smiruju i opuštaju možemo koristiti na razne načine kako bismo se lakše i bolje naspavali.

Topla kupka prije spavanja opušta organizam. Osim toga, u kupku možemo dodati čaj od ruže, lavande, matičnjaka ili nekog drugog bilja.

Ako nemamo biljke pri ruci, u kadu s vodom možete kapnuti eterična ulja tih biljaka ili pak limete, kamilice, nerolija. Ove biljke opuštaju mišiće i smiruju um.

Kada govorimo o eteričnim uljima, kap eteričnog ulja lavande je prije spavanja dobro kapnuti i na jastuk.

Šalica toplog čaja

Za opuštanje i lakši odlazak na počinak Ayurveda preporučuje i šalicu toplog čaja.

Kava i ostali napici s puno kofeina, kao i alkoholna pića bilo koje vrste, ne dolaze u obzir žele li se uhvatiti mirni snovi.

San će pospješiti i biljni jastučići s lavandom, cvjetovima kamilice, matičnjakom, itd.

No, oni imaju izuzetno blago djelovanje, pa ako je uzrok nesanice dublji, biljni jastučići ponekad neće biti dovoljni u rješavanju problema.

Prema Ayurvedi, kako bismo se riješili nesanice, izuzetno je važno leći prije 22 sata
Prema Ayurvedi, kako bismo se riješili nesanice, izuzetno je važno leći prije 22 sata

Ashwaganda - ona koja donosi san

Jedna od najpoznatijih i najčešće korištenih ayurvedskih biljaka je Ashwaganda.

Ova biljka ima više naziva. Na engleskom je poznata kao zimska trešnja ili indijski ginseng, na latinskom - withinia somnifera (ona koja donosi san), na hindu – ansgandh, a na sanskrtu - ashwagandha.

Aswhagandha bukvalno znači 'miris konja' (od sanskrtskog: ashwa – konj, gandha – miris), jer njezin miris podsjeća na miris konja. Njezino se ime također prevodi kao 'ta koja daje vitalnost i snagu konja. Ona , smiruje, hrani i jača cijeli organizam.

Ljudi koji žive prema pravilima Ayurvede prije svega je preporučuju kod svih problema povezanih s neravnotežom.

Za kvalitetan san se prije odlaska u krevet savjetuje popiti pola do jedne žličice soka ove biljke rastopljene u šalici toplog mlijeka.

Ono sto provjereno najbolje djeluje jest Jatamansi ulje za stopala.

Jatamansi je ayurvedska biljka koja se često, da li u prahu ili ulju, koristi u balansiranju.

Umasira se u stopala neposredno prije spavanja, s u samo nekoliko sekundi prodire direktno u krvotok i osigurava nam dubok, miran, kvalitetan san.

Meditacija i molitva prije spavanja

™Nasya je tradicionalna ayurvedska dnevna rutina njege nosnica, sinusa i dišnih puteva, a prije spavanja može osigurati dobar san.

U čašu mlijeka možete dodati malo mljevenih badema, malo kardamona ili muškatnog oraščića što pomaže u smirivanju uma, nervnog sistema i probave.

Važno je napomenuti ako za bolji san odlučite popiti šalicu toplog mlijeka sa žličicom muškatnog oraščića – učinite to barem 4 sata prije spavanja, jer on djeluje polako.

U Indiji za ublažavanje nesanice koriste balzam od Gheea i muškatnog oraščića; prije spavanja namažu njime područje oko očiju i čelo.

Prije spavanja, ayurvedski pristup nalaže male rituale prilikom prijelaza iz aktivnosti u san, u prvom redu kroz meditaciju i molitvu.

Jatamansi je ayurvedska biljka koja se često, da li u prahu ili ulju, koristi u balansiranju
Jatamansi je ayurvedska biljka koja se često, da li u prahu ili ulju, koristi u balansiranju

Položaj spavanja

Ayurveda, kao najstariji medicinski sustav, preporučuje spavanje na lijevom boku koje, vjeruje se, doprinosi maksimalnom odmoru i regeneraciji tijekom spavanja, dok preopterećenost i nepravilan rad lijeve strane tijela dovodi do raznih oboljenja.

Prema Ayurvedi dobrobiti položaja spavanja na lijevoj strani su:

  • olakšava se limfna drenaža,
  • olakšava se pumpanje srca prema dolje,
  • pomaže se cirkulacija natrag u srce,
  • podržava se zdravo funkcioniranje slezene,
  • potiče se pravilna probava,
  • pomaže se slobodnijem toku žuči,
  • poboljšava se eliminacija.

Ayurveda nakon jela preporučuje kratki odmor na lijevom boku u trajanju od 10-15 minuta, jer smatra kako se ležanjem na lijevoj strani olakšava učinkovitost probavnog trakta i debelog crijeva.

Zašto trudnice trebaju spavati na lijevom boku?

Poznata ginekologinja dr. Linda Burke-Galloway, ujedno i autorica popularne knjige 'The Smart Mother's Guide to a Better Pregnancy' preporučuje trudnicama spavanje na lijevoj strani.

Prema istraživanjima, na lijevom boku, osim što je najudobnije za buduće mame, i najbolja je cirkulacija krvi, tako da beba dobiva najviše krvi, kisika i hranjivih tvari i tada se najbolje razvija.

Sada kada znamo kako pravilno spavati da budemo u skladu s prirodom u sebi i oko sebe, slobodno pogledajte kakve jastuke vam nudimo u Happy Dreams web shopu.

Jastuci za bezbrižan san