Stop! Uz naših 7 savjeta vrijeme je da se riješite snooze gumba

Riješite se snooze buttona
Datum objave: 22. 07. 2016.

Vjerovali ili ne, snooze tipka utječe na naš biološki sat radi čega se osjećamo samo još više umorno. Zbog toga može imati i posljedice na naše mentalne funkcije i emocionalno stanje.

Prije točno 60 godina, dakle daleke 1956. godine, General Electric Company predstavio je “Telechron 7H241”, nazvan i kako "najveći svjetski pametni alarm”.

Među njegovim najvećim benefitima, barem se tako smatralo, bila je tipka za odgodu alarma, odnosno popularni snooze button.

Ta je magična tipka obećavala, sa samo jednim jednostavnim klikom, novi i nježniji način da se probudite i to uz nekoliko dodatnih minuta dragocjenog sna.

U godinama koje su slijedile, taj se luksuz zapravo pretvorio u nezdrave navike za milijune ljudi širom svijeta.

Zbog ritma života ne možemo ustati kada bismo htjeli, to jest, kada bi naše tijelo to najviše željelo.

Zbog tipke za odgodu alarma imamo grižnju savjesti jer svi je pritišćemo, a duboko u sebi znamo da ona nije dobra za nas. Radi se zapravo o psihološkom triku.

No, jeste li znali da gumb za odgodu alarma može imati ozbiljne zdravstvene posljedice?

Tipka za odgodu alarma može imati ozbiljne zdravstvene posljedice
Tipka za odgodu alarma može imati ozbiljne zdravstvene posljedice

Remeti naš ciklus spavanja

Vjerovali ili ne, snooze tipka utječe na naš biološki sat radi čega se na kraju osjećamo samo još više umorno.

Kao što je poznato, postoje dvije glavne vrste sna, REM (rapid eye movement) i NREM (non-REM).

Za vrijeme NREM spavanja, također znano i kao duboko ili sporovalno spavanje, naše tijelo i mozak su potpuno opušteni.

REM, s druge strane je vrlo aktivno stanje. Tijekom REM-a naši mišići stalno trzaju, a naš mozak pokazuje visoku razinu električne aktivnosti.

Tijekom noći ova dva stanja konstantno se izmjenjuju.

Sporovalno spavanje javlja se češće na početku noći, dok REM spavanje raste što se više bliži jutro.

Kako bismo se osjećali naspavano i zdravo, trebamo dobiti punu kvotu obje vrste spavanja.

Ako ste postavili alarm mnogo ranije nego što namjeravate ustati kako biste odgodom alarma uhvatili još koju minutu sna, mogli biste ostati bez dragocjenog REM spavanja pred samo jutro.

Snooze tipka utječe na naš biološki sat radi čega se na kraju osjećamo samo još više umorno
Snooze tipka utječe na naš biološki sat radi čega se na kraju osjećamo samo još više umorno
 

Kada se alarm uključi, naš ciklus spavanja se već poremeti i malo je vjerojatno da ćemo ponovno utonuti u REM spavanje.

Najvažnija činjenica je da snooze tipka može ozbiljno utjecati na naše zdravlje.

Remeteći miran san na ovaj način možemo loše utjecati na naše mentalne funkcije tijekom dana koje utječu na pamćenje i vrijeme reakcije, pa čak i naše emocionalno stanje.

i Znanstvenici savjetuju "snoozektomiju"

Dr. Eamonn Vitt sa Sveučilišta Kolumbija kaže da biste trebali napraviti snoozektomiju.

On je, kako kaže, prije 20 godina na televiziji slušao jednog liječnika koji je pričao o tome kako nam snooze tipka uništava život.

Iste je večeri selotejpom i čavlima na budilici onemogućio pritiskanje tipke s kojom je svakog jutra odgađao ustajanje iz kreveta. Nakon toga se, tvrdi, njegov život potpuno promijenio.

“Ako se probudite i ponovno zaspite na pet ili deset minuta, zapravo nepotrebno prekidate san. Taj mini odmor do sljedećeg alarma može biti povezan s tjeskobom, rastom stresa, nakupljanjem viška kilograma, promjenama u imunitetu, itd.”, kaže dr. Eamonn Vitt.

Snooze tipka nam zapravo govori da se nismo dovoljno naspavali, što u mozgu proizvodi kemikalije koje podižu stres.

Tih pet minuta ionako nam ništa ne znače, štoviše, kada alarm zazvoni naše tijelo se probudi, a mozak zna da će još spavati što u tijelu stvara kaos.

Umjesto do kreveta, postavite budilicu na drugoj strani sobe kako biste se prisili da se dignete iz kreveta
Umjesto do kreveta, postavite budilicu na drugoj strani sobe kako biste se prisili da se dignete iz kreveta

Kako se riješiti nezdrave navike?

Najčešći uzrok ovisnosti o tipki snooze je nedostatak sna.

Buđenje u neodgovarajuće vrijeme uzrokuje inerciju spavanja.

Inercija spavanja opisuje se kao osjećaj mamurluka i dezorijentiranosti u prostoru i vremenu, nalik osjećaju buđenja iz dubokog spavanja. 

Riječ je o prijelaznom stanju prije nego što smo se u potpunosti probudili. Obično traje samo nekoliko minuta, ali ponekad može i satima.

To je najgore kada se probudimo iz dubokog sna, gdje su istraživanja pokazala da se to stanje može mjeriti s onime kada primjerice konzumiramo alkohol.

Ako ste i vi među populacijom ovisnom o tipki snooze, u nastavku pročitajte naših 7 savjeta kako možete pobijediti vaše nezdrave snoozy navike. 

1. Stavite budilicu izvan dohvata

Ovo je stari štos, ali vrlo učinkovit.

Postavite alarm na drugoj strani sobe tako da kada se uključi, prisili vas da se dignete iz kreveta kako biste ga ugasili.

2. Motivirajte se nagradom

Naš mozak reagira nevjerojatno dobro na poticaje, pa ako ste u prilici dati sami sebi neku nagradu za buđenje na vrijeme, bit će manje vjerojatno ćete nakon toga htjeti ponovno utonuti u san.

Pokušajte smisliti neki tip nagrade koja će djelovati mentalno stimulativno, ali i ugodno.

Evo nekoliko prijedloga aktivnosti:

  • Čitajte omiljeno štivo/knjigu
  • Svirajte glazbeni instrument
  • Provjerite e-poštu/Twitter/Facebook
  • Igrajte dragu računalnu igru
  • Pripremite slastan doručak u krevetu

3. Probudite se uz miris kave

Svi znamo da kofein djeluje kao snažan stimulans za mozak i živčani sustav.

No, jeste li znali da učinak može biti isti samo uz mirisanje šalice kave?

Možete testirati ovu teoriju tempirajući aparat za kavu desetak minuta prije uključivanja alarma.

Ne samo da će vas miris nježno probuditi, već ćete imati spremljenu šalicu svog omiljenog jutarnjeg napitka čim ustanete iz kreveta.

Nagradite se za buđenje na vrijeme i bit će manje vjerojatno da ćete nakon toga htjeti ponovno utonuti u san
Nagradite se za buđenje na vrijeme i bit će manje vjerojatno da ćete nakon toga htjeti ponovno utonuti u san

4. Zagrijte sobu pred jutro

Sat vremena prije buđenja, naše tijelo se počinje termički zagrijavati i pripremati za samo buđenje.

Tada spavanje postaje lakše, “hormoni buđenja” se oslobađaju i tjelesna temperatura počinje rasti.

Ali, ako se alarm uključi, a vaše tijelo nije za to spremno, teško ćete napustiti svoju postelju.

Možda u ljetnim jutrima kada je temperatura visoka to nije najbolja ideja, ali u hladnim zimskim noćima rješenje za to je namještanje tajminga za zagrijavanje spavaće sobe otprilike pola sata prije alarma.

5. nabavite stvarno glasnu budilicu

Dubokim spavačima ponekad je potrebno malo više poticaja da ustanu iz kreveta.

Ako ste u toj skupini, opcija za vas mogao bi biti jako jako glasan alarm smiley.

Ako buka nije dovoljna, postoje budilice s vibrirajućom podlogom koje postavljate ispod madraca te vas doslovno uzdrmaju iz kreveta.

6. Legnite u krevet ranije

Ako se stalno borite s time da se ujutro normalno i na vrijeme probudite, prije nego što pokušate bilo što drugo, za početak iskoristite zdrav razum i idite spavati ranije.

Vrijeme? Ovisno o vama to može biti 22.00 ili 1.00, ali morate biti strogi prema sebi i leći u krevet ranije nego što biste željeli. U tome vam može pomoći i tjelovježba koja će vas opustiti.

Stvorite neku opuštajuću naviku poput čitanja knjige ili toplog tuša ili kupke, ali definitivno izbjegavajte stimulanse kao što su nikotin i teški obroci prije spavanja, a pogotovo nemojte konzumirati alkohol.

7. Prevarite svoj mozak

Ovu tehniku izmislio je Steve Pavlina koji je, među ostalim postignućima, napisao najopsežniju online studiju o polifazičnom snu.

Riječ je o načinu na koji možemo prevariti svoj mozak i ranije se dići iz kreveta.

Tajna je da za ovaj trik vježbamo ne kada spavamo, već kada smo budni.

Evo kako uspjeti korak po korak:

  • Pokušajte precrtati svoju rutinu spavanja što je točnije moguće; pranje zubiju, oblačenje pidžame, spuštanje roleta, itd.
  • Potom legnite u krevet, postavite alarm 5 minuta kasnije i zatvorite oči.
  • Pokušajte se opustiti koliko god je to moguće, tj. zamislite da spavate u ranim jutarnjim satima.
  • Kada se alarm oglasi, isključite ga odmah, a zatim duboko udahnite, protegnite se i skočite iz kreveta.
  • Nakon toga, nastavite raditi sve ono što radite ujutro nakon buđenja; kupaonica, higijena, oblačenje, slušajte radio, omiljenu glazbu, itd.
  • Postupak ponavljajte svakog dana, čak i nekoliko puta dnevno, tako dugo dok ritual ne postane automatski.

Praksa čini perfekciju:)

A kako bi se lakše probudili ujutro, pokušajte spavati na novom madracu. Možda je baš on rješenje za vaš mirniji san.

Pogledajte našu ponudu madraca

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.