11 savjeta za zdrav san

zdrav_san
Datum objave: 08. 06. 2015.

O tome kakav ćemo dan imati odlučujuće je i to kako smo spavali. Ako se budite tijekom noći i ostajete budni i teško zaspite možda bi trebali razmisliti o tome kako idete spavati. Tablete nek vam budu posljednje za čim ćete posegnuti. 

Navečer ne možete zaspati? Ili se u sredini noći probudite pa se vrpoljite u krevetu?

Jedan dan se probudite u 5 ujutro, drugi dan vam se spava do 10?

Zbog toga svega ne možete normalno funkcionirati preko dana i često vam se spava.

Ako vam se takvi scenariji često događaju, imate problem.

I taj problem ne bi trebali ignorirati. Mogao bi prerasti u nešto veće i ozbiljnije.

I za spavanje je potrebna higijena

Kvalitetan san znači i kvalitetniji “dnevni život”. Stručnjaci najveće američke organizacije koja se bavi upravo spavanjem i snovima National Sleep Foundation često kroz svoje članke naglašavaju koliko je bitno u svoj život unijeti zdravu “higijenu spavanja”.

Taj termin zapravo objedinjuje niz dobrih navika kojih bi se trebali pridržavati. Te navike sigurno će vam pomoći da zaspite normalno i da nikad ne koristite tablete za spavanje i sličnu kemiju.

1. Raspored sati

Upostavljanje stabilnog rasporeda u kojem se svako večer u isto vrijeme odlazi na spavanje i svako jutro budi u isto vrijeme pomoći će vašem organizmu da se sam od sebe “posloži”.

2. Večernji ritual

Ako imate malo dijete, znate koliko su mu njegove male navike bitne. Čaša toplog mlijeka, pričanje priče ili pranje zubi…

Tijelo voli male sitne navike, ma koliko ih mi u odrasloj dobi pokušavamo potisnuti.

To ne znači da morate čitati Snjeguljicu svaku večer.

Možete uzeti neku drugu knjigu ili popiti šalicu biljnog čaja (bez kofeina i teina) prije nego što ugasite svjetlo

3. Izbjegavajte “siestu”

Ukoliko navečer teško zaspite možda bi trebali izbaciti iz svog dnevnog programa spavanje popodne. Danas si to rijetko tko može priuštiti. Ali tko zna, možda je to dio vaše kulture ;)

4. Vježbanje

Ako radite nešto što vas fizički iscrpljuje reći ćete da vam je to dostatna tjelovježba. Nije. Ako pretrčite samo dva kilometra na dan ta tjelovježba u potpunosti je drugačija nego vaš fizički posao.

Većina ljudi danas svojih osam sati odradi sjedeći. U tom slučaju dnevno kretanje je još važnije.

I naravno, ne bi trebali vježbati odmah prije spavanja jer vježbanje diže razinu hormona serotonina koji se zove i hormon sreće. Pokušajte vježbati bar 4 sata prije odlaska na spavanje.

5. Dovoljno hladno i dovoljno tiho

U doba vrućina (kao što je sad) bitno je ohladiti sobu prije spavanja. Rashladite je klimom (ali nikako nemojte ostaviti da vam puše cijelu noć). Idealna temperatura za spavanje je 18 do 20 stupnjeva.

Ako je moguće, bilo bi dobro da zvukove tijekom spavanja svedete na minimum. Znamo da to nije moguće ako vam je stan u centru grada ili kraj prometnice.

Te zvukove kao i one  u slučaju hrkanja partnera možete svesti na minimum tako da jednostavno kupite u bilo kojoj ljekarni čepiće za uši. Malo će vam biti neugodno, ali ćete se naviknuti.

6. Udoban madrac i jastuk

Ukoliko jastuk morate stavljati “na duplo” kada spavate ili ga morate “boksati” da bi vam bio udoban to vas može razbuditi i koštati dobrog sna.

Isto tako ako vas bode feder iz madraca - i to vas može smetati.

Ako pak niste madrac mijenjali godinama u njemu su se mogle nakupiti i grinje i prašina koje uzrokuju alergije pa je i to mogući razlog noćnog kihanja i buđenja.

U tom slučaju kupite novi madrac ili jastuk

7.prirodno svjetlo

Ako se morate probuditi kada izlazi sunce, ostavite rolete gore. Tako budi priroda.  

8. Izbjegavajte alkohol, cigarete i teške obroke navečer

Da nije dobro piti alkohol i pušiti svi znamo. No, ako baš morate i ako patite od svih onih problema koje smo opisali na početku, bolje bi bilo da se ostavite tih poroka.

Barem prije spavanja.

Ako kasno večerate pokušajte ne jesti ništa teško i masno barem tri sata prije spavanja.

9. Izbacite elektroniku

TV prije spavanja nije dobra ideja. Niti laptop nije dobra ideja, a ako na tabletu čitate knjige prije spavanja - probajte tu naviku zamijeniti čitanjem knjige s klasičnim koricama.

Trik je u tome da bi trebali izuzeti ekrane jer svjetlo s ekrana aktivira naš mozak.

10. Ni slučajno nemojte raditi prije spavanja

Ako radite prije spavanja, nemojte to raditi. Kao što se gledanje TV-a ne preporučuje jer bi mogli gledati neke scene koje bi vam se mogle uvući u podsvijest i buditi vas, tako vas sigurno u san neće uljuljkati materijali s posla koje niste stigli riješiti tijekom dana.

Samo ćete se živcirati.

Općenito, krevet i spavaća soba trebali bi biti vaše mjesto za odmor. Oaza mira.  

11. Dnevnik spavanja

Ako je vaš san stvarno neredovit i ako vas svaki dan iznenadi nešto novo, bilježite što se događa. S tim dnevnikom spavanja možete otići liječniku ili psihologu. Možda se negdje u njemu ipak krije neki uzorak.

I zapamtite, dobar san znači dobar dan.

Nemojte ignorirati loše spavanje.   

Postavi nam pitanje

Newsletter
Prvi saznajte sve o novim akcijama, pogodnostima i popustima.
Redovito vam šaljemo korisne savjete iz našeg vodiča za sretne snove.